Mihin aamustondis on hävinnyt?
Mihin aamu stondis on hävinnyt? Ei ole aamuisin seissyt kuukauteen. Onko tämä normaalia, eikä ole tullut yöllisiä siemensyöksyä vaikka en ole masturboinut ja seksiä harrastanut. Onko tämä vaan hetkellinen tila?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että tarkkailet terveyttäsi ja kehosi reaktioita. On tavallista, että kehon toiminnoissa voi olla eroja päivien ja kuukausien välillä.
Stondis syntyy REM-unen aikana, kun keho on rennoimmillaan. Stondiksia voi ilmetä useita kertoja yön aikana, vaikka erektiota ei herätessä olisikaan. Joissakin tapauksissa on mahdollista, että tulee heränneeksi juuri silloin, kun stondis on jo laskenut. Aamustondiksien ilmeneminen saattaa vähentyä luonnostaan myös iän myötä, mutta muutos tapahtuu monesti hiljalleen. Koetko, että saisit halutessasi stondiksen tai siemensyöksyn masturboinnin tai seksin harrastamisen yhteydessä? Tämä saattaa antaa osviittaa tilan taustasta.
Erektiokyky voi olla herkkä erilaisille muutoksille. Oletko havainnut kuluneen kuukauden aikana muutoksia fyysisessä terveydentilassasi tai elämäntilanteessasi? Yleisellä tasolla puhuttaessa erektiokykyyn voi vaikuttaa esimerkiksi terveydentila, lääkkeet, ylipaino, testosteronin määrä, päihteet, vaikeat elämäntilanteet, stressi, ahdistus tai masennus. Tilanteen tausta voi olla monisyinen, joten asiaa on hyvä tarkastella yksilöllisestä näkökulmasta.
Koska asia mietityttää sinua, on varminta kääntyä tilanteessa lääkärin puoleen. Saattaa olla, että kyseessä on ohimenevä tila, mutta varmimman tiedon oman kehon terveydentilasta saa lääkäriltä.
Neuvonnan tiimi