Mikä avuksi? Olemme 60-kymppinen pariskunta. Minulla on sellainen ongelma, kun...
Mikä avuksi? Olemme 60-kymppinen pariskunta. Minulla on sellainen ongelma, kun olemme sängyssä ja aloitamme yhdynnän, kaikki on ok, mutta usein muutaman työnnön jälkeen menetän mielenkiintoni koko asiaan ja erektio hiipuu. Ei auta, vaikka ajattelisin ”naapurin Maijaa” tai jotain muuta naista. En ole asiasta puhunut vaimolleni, ettei tulisi vääriä tulkintoja asiasta. Harrastan runkkausta jonkin verran, eikä siinä ongelmia ilmene. Mikä avuksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Jos penis toimii halutulla tavalla sooloseksissä, kyseessä luultavasti ei ole fysiologinen erektio-ongelma. On kuitenkin hyvä tarkistuttaa sekin puoli lääkärillä, sillä joissakin tapauksissa erektion jatkuva ja pitkään toistuva hiipuminen voi kertoa esimerkiksi sairaudesta, hormonaalisista muutoksista tai jonkun käytetyn lääkkeen haittavaikutuksista. Urologilla on erityisen tärkeää käydä, jos virtsaamisessa tai aamuerektioissa on tapahtunut muutoksia.
Erektion hiipuminen on tavallista ja sitä tapahtuu joskus kaikille, etenkin jos mielenkiinto seksiin katoaa. Mitkä asiat yleensä ovat pitäneet yllä mielenkiintoasi seksissä? Onko niitä asioita mahdollista lisätä seksihetkiin?
Kiihotutko seksistä kumppanisi kanssa? Erektiota yleensä edellyttää ja ylläpitää seksuaalinen halu ja kiihottumisen kokemus. Jos haluat lisätä kiihottumista seksissä kumppanisi kanssa, voitte yhdessä tutkia, millaiset asiat voisivat lisätä nautintoa ja seksuaalista halukkuutta. Kokeilla voi esimerkiksi erilaisia seksin muotoja, kuten hyväilyjä, suu- ja käsiseksiä tai penisrengasta sekä muita seksivälineitä.
Miten suhteenne muuten voi? Usein erektioon voivat vaikuttaa esimerkiksi väsymys, suorituspaineet, stressaavat tilanteet tai parisuhteen kommunikointiin liittyvät haasteet. Avoin keskustelu kumppanin kanssa seksistä ja erektiovaikeudesta yleensä auttaa asian purkamisessa. Voitte halutessanne varata ajan meille neuvontaan, jos puhuminen kahden kesken tuntuu haastavalta.
Oona Turunen