Mikä erottaa rakastelun muusta seksistä?
Mikä erottaa rakastelun muusta seksistä, koska luullakseni kaikki seksi ei ole rakastelua. Tehdäänkö siinä jotain tiettyä juttua, josta se olisi saanut nimensä? Ja onko naisen rooli rakastelun aikana aina olla miehen alla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Rakastelu ja seksi voidaan nähdä samaa tarkoittavana asiana. Molemmat sanat kuvaavat ihmisten välistä seksuaalista kanssakäymistä. Sanoissa voi olla hienoinen vivahde-ero, mutta tämä riippuu aina puhujasta ja kuulijasta itsestään.
Jotkut saattavat määritellä rakastelun esimerkiksi sellaiseksi seksuaaliseksi toiminnaksi, jossa on vahvasti myös tunteita mukana. Rakasteluksi kuvataan monesti rakastavaisten yhdyntää tai muuta seksiä. Tästä todennäköisesti juontuu myös rakastella-termin nimitys. Toiset taas mieltävät rakastelun toiminnaksi, jossa on hellä ja kiireetön tunnelma, mutta eivät määrittele seksin osapuolten keskinäistä tunneyhteyttä sen tarkemmin.
Seksi taas on usein yleisnimitys kaikenlaiselle seksuaaliselle toiminnalle. Kyseessä voi olla rakasteleminen tai sitten seksuaalinen kanssakäyminen, jossa ihmisten välillä ei välttämättä ole syvää tunneyhteyttä toiseen. ”Seksi” pelkkänä terminä voikin kattaa kaikenlaiset tunnetilat ja seksitavat. Muitakin määritelmiä ja merkityksiä voi löytää kyseisille sanoille. Jokainen saa itse päättää, miten määrittelee mainitsemasi sanat.
Usein elokuvissa niin sanottua lähetyssaarnaaja-asentoa saatetaan kuvata perinteisenä rakasteluasentona. Naisen ei ole silti pakko olla rakastelun aikana miehen alla. Pariskunta saa itse sopia, missä asennossa tai mitä seksitapaa käyttäen he rakastelevat.
Neuvonnan tiimi