mikä kuuluu seksiin
Heippa. Mitä kaikkea lasketaan kuuluvaksi seksiin? Jos kaksi läheistä ihmistä esim. halaavat toisiaan, se ei tietenkään ole seksiä. Mutta jos seksikumppanit halaavat toisiaan noin niin kuin alkulämmittelynä, onko halaus silloin seksiin kuuluva ele?

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Kuten olet itsekin pohdinnoissasi oivaltanut niin seksin määritteleminen ei ole aivan yksiselitteistä. Erilaisissa yhteiskunnissa ja kulttuureissa on erilaisia käsityksiä siitä, mikä lasketaan seksiksi ja mikä ei. Käsitykset vaihtelevat paljon myös yksittäisten ihmisten välillä ja voivat esimerkiksi muuttua elämän aikana.
Koska yksiselitteistä määritelmää ei ole, on tärkeää pohtia, mitä seksi ja seksuaalinen kosketus itselle merkitsee. Jos on kumppani/kumppaneita, jonka/joiden kanssa aikoo koskettaa tai harrastaa seksiä, on tärkeä puhua myös yhdessä siitä, mitä seksi kenellekin tarkoittaa ja millaisesta seksistä tai kosketuksesta kukin pitää ja ei pidä.
Seksuaalisuuden portaat -malli on yksi tapa käsitellä sitä, miten seksuaalisuus ja seksuaalinen kosketus voivat näyttäytyä ihmisen elämänkaarella. Mallien kohdalla kannattaa kuitenkin aina muistaa, että ne ovat yleistyksiä ja että todellisuus on aina paljon rikkaampi ja monimuotoisempi kuin mallit.
Maria Vihlman