Mikropenis
Hei! Vastasitte vähän aikaa sitten pojalle joka oli huolissaan 3-senttisestä kalustaan ja sanoitte, että se on ihan normaalin kokoinen. Tänään torstaina Iltalehdessä Juhana Piha sanoi, että velttona alle 5-senttiä pitkä kalu on mikropenis. Itselläni on myös vain 3 cm pitkä levossa. Pitäisikö siis kuitenkin huolestua ja mennä johonkin tutkimuksiin? Ja onko tässä iässä enää mitään hoitokeinoa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiva kuulla, että olet kiinnostunut kehostasi ja haluat huolehtia siitä. Peniksiä on erilaisia ja myös mikropeniksiä on olemassa. Mikropenis toimii kuten penis tavallisestikin toimii ja sillä pystyy siis kaikkeen siihen, mihin keskimittaisellakin peniksellä pystyy.
Mikropenikselle on tosiaan asetettu kyseiset mitat, mutta tämä ei tarkoita sitä, että alle viisisenttinen penis olisi jotenkin huonompi tai epäkelvompi. Jos asia ei aiheuta mitään vaivaa tai haittaa, ei siitä ole pakko myös huolestuakaan. Mikäli asia kuitenkin painaa kovasti mieltä ja kaipaisi neuvoja esimerkiksi hoidon suhteen, on hyvä jutella asiasta lääkärin kanssa. Hoitomuotona voidaan käyttää esimerkiksi kirurgista toimenpidettä, mutta hoitomuotoon liittyy omat riskinsä, joita on tärkeää pohtia eri näkökulmista oman lääkärinsä kanssa.
Olet hyvä juuri tuollaisenaan, joten toivottavasti et liikaa tuojota vain senttejä vaan iloitset itsestäsi kaikkine ominaisuuksinesi. Jos asia vielä mietityttää, voit varata ajan seksuaalineuvojan tapaamiseen. Myös Poikien Puhelin kuuntelee mielellään sinua, mikäli kaipaat juttuseuraa miespuolisen henkilön kanssa. Kaikkea hyvää sinulle!
Maija Nieminen