Miksi ei ole hyväksyttyä seurustella kolmen kimpassa ja asua yhdessä?...
Miksi ei ole hyväksyttyä seurustella kolmen kimpassa ja asua yhdessä? Tai vaikka neljän kimpassa jossa kaikki rakastaa toisiaan yhtä paljon? Ja miksi saa mennä naimisiin vain yhden ihmisen kanssa, eihän siinä ole mitään järkeä…? Kun ihan yhtä lailla omaisuuden voi jakaa useammalle kuin kahdelle ihmiselle ja avioliitossahan koko idea on kai huolehtia siitä että kuollessa rahat ja tavarat siirtyvät rakkaimmalle ihmiselle? Ja jos adoptoisi lapsia, miksi ei voi olla useampi kuin kaksi vanhempaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että pohdit yhteiskunnallisia asioita eri näkökulmista. Eettisillä monisuhteilla tarkoitetaan suhdemuotoja, jossa on yhteisesti sovittu, että suhteen osapuolilla voi olla myös muita romanttisia suhteita tai seksikumppaneita samanaikaisesti. Suhteet muotoutuvat aina sellaisiksi kuin osapuolet yhteisymmärryksessä sopivat.
Ihmisten ajattelua ohjaavat esimerkiksi omat arvot, henkilöhistoria, maailmankatsomukselliset seikat sekä yhteiskunnalliset näkemykset, jotka tyypillisesti muuttuvat aika hitaasti. Vaikka kahden ihmisen parisuhde on yhteiskunnassamme normi, on elämää kuitenkin usein mahdollista järjestää omannäköisellä ja itselleen sopivalla tavalla. Tällaisessa tilanteessa joutuu yleensä ponnistelemaan enemmän kuin silloin, kun omat mieltymykset solahtavat normiin ja esimerkiksi olemassaolevaan avioliittoa tai vanhemmuutta koskevaan lainsäädäntöön.
Moni suhde- tai perhemuotoaan miettivä on saanut merkittävää tukea vertaisilta, eli toisilta ihmisiltä, jotka ovat järjestäneet elämäänsä esimerkiksi monisuhteisesti tai vaikkapa kumppanuusvanhemmuuden kautta. Monisuhteisuudesta on julkaistu myös suomenkielistä kirjallisuutta, esimerkiksi tämä ja tämä. Jos sinusta tuntuu, että haluaisit keskustella tarkemmin kysymyksesi teemoista, voit soittaa neuvontapuhelimeemme, jossa asiaa on mahdollista käsitellä syvällisemmin. Myös Sateenkaariperheet tarjoaa tukea erilaisissa suhde- ja perhepohdinnoissa.
Neuvonnan tiimi