Miksi en kostu kunnolla, vaikka kiihotun paljon ja saan orgasmeja?
Nuorena ennen hormonaalista ehkäisyä olin ’liiankin’ märkä, silloin häpesinkin asiaa. Nykyään hakuaisin kostua todella märäksi, mutta vagina on perustilassa kuiva ja kiihittuessani kostuu vain vähän. Liukuvoiteita käytän paljon ja nautin seksistä todella paljon, saan useimmiten yhden tai usean orgasmin seksissä. Mistä limakalvojen kuivuus voi johtua ja miten voisin saada taas ’nesteeni virtaamaan’?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Intiimialueiden limakalvojen kuivuminen on yleinen vaiva. Varsinkin nuorempana vagina voi kostua erittäin märäksi, mutta iän myötä tilanne saattaa tasaantua.
Kuivuuteen voi vaikuttaa monenlaiset eri tekijät. Kerroit, että ennen hormonaalista ehkäisyä kostuit runsaasti. Koetko, että juuri hormonaalisen ehkäisyn käyttäminen on saanut aikaan kostumisen vähentymisen? Onko sinulla hormonaalinen ehkäisy tällä hetkellä käytössä? Estrogeeni vaikuttaa vaginan toimintaan sekä kostumiseen. Hormonaalinen ehkäisy saattaakin joillain aiheuttaa limakalvojen kuivumista. Myös esimerkiksi jotkin lääkkeet, imettäminen tai gynekologiset toimenpiteet voivat saada aikaan limakalvojen kuivumista ja kostumisvaikeuksia. Jokaisen tilannetta tulisi kuitenkin tarkastella yksilöllisestä näkökulmasta. Mikäli koet, että hormonaalinen ehkäisy on kostumisvaikeuksiesi takana, kannattaa asia ottaa puheeksi gynekologin kanssa. Voitte miettiä, millainen ehkäisymuoto olisi sinulle sopivin eikä kuivattaisi limakalvoja.
On hienoa kuulla, että koet kiihottuvasi ja saat orgasmeja. Liukuvoide onkin hyvä keino vähentää kitkaa seksin aikana ja helpottaa seksin onnistumista. Jos sinua kiinnostaa, on markkinoilla erityisesti kuiville limakalvoille soveltuvia liukuvoiteita (esimerkiksi Aco Intim Caring Glide). Mahdollisen kumppanin kanssa kannattaa jutella molempien tuntemuksista ja näkemyksistä, mikäli tilanne jotenkin vaikuttaisi kielteisesti seksielämäänne. Yhdessä on mahdollista miettiä sellaisia hyväily- ja seksitapoja, jotka tuottavat molemmille nautintoa.
Kuiviin limakalvoihin saa apua myös apteekista käsikauppatavarana myytävistä kosteuttavista tuotteista. Tuotteita on saatavilla voiteina, öljyinä, emätinpuikkoina ja kosteutusgeeleinä. Myös hengittävät alusvaatteet ja hyvä hygienia ovat tärkeitä muistaa. Halutessaan voi kokeilla intiimialueelle tarkoitettuja kosteuttavia pesunesteitä tai -öljyjä. Liian tiheitä pesukertoja tulee kuitenkin välttää.
Itselleen kannattaa olla armollinen. Asia on tuttu monelle ja tilaan on saatavilla helpotusta. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon. Mikäli tilanne edelleen vaivaa sinua tai haluaisit jutella terveydestäsi ja erilaisista intiimialueelle tarkoitetuista tuotteista, on hyvä kääntyä lääkärin tai gynekologin puoleen. Lisäksi muissa neuvontapalveluissamme autamme sinua mielellämme enemmän, jos sinulle tulee kysyttävää seksuaalisuuteen tai seksiin liittyen.
Neuvonnan tiimi