Miksi läheisyyden puute aiheuttaa itsetuhoista käytöstä ja vihaa?
Miksi läheisyyden puute aiheuttaa itsetuhoista käytöstä ja vihaa? Aihe ei aiheuta vihaa muita kohtaan, vaan itseäni kohtaan. Olen vammainen henkilö joka on saanut todeta että ihmiset eivät halua olla missään tekemisissä vammaisen kanssa. Kaipaisin jotain muuta neuvoa kuin ”Voit saada läheisyyttä ystäviltä, perheeltä, vertaistuesta” sillä en voi koska näitä ei ole. Myöskään ”Jokaiselle on joku” liirum laarumia en jaksaisi kuunnella koska jokainen ymmärtää että se ei pidä paikkaansa. Kiitos.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Läheisyyden tarve vaihtelee niin henkilöittäin kuin elämäntilanteittain. Ihmisellä on kuitenkin luontainen tarve läheisyyteen ja kosketukseen toisen ihmisen kanssa. Kosketuksen ja läheisyyden avulla osoitetaan toiselle huomiota ja välitetään viestiä siitä, että toinen tulee hyväksytyksi sellaisenaan.
Ihminen peilaa omaa elämäänsä toisten ihmisten kautta ja se, miten muut ihmiset suhtautuvat meihin, vaikuttaa osittain siihen, millaiseksi koemme itsemme. Läheisyyden puute saattaa pitkällä aikavälillä vaikuttaa omaan henkiseen hyvinvointiin ja jaksamiseen. Tämä on tavallista ja yleensä henkilö kohdistaa kritiikkinsä ja negatiiviset ajatuksensa juuri itseensä. Ihmiselle saattaa syntyä ajatus, ettei kelpaa tällaisenaan muille ja ettei ole arvokas omana itsenään, vaikka asia ei pitäisikään paikkaansa. Tällaiset pään sisällä pyöritetyt ajatukset voivat saada liian isot mittasuhteet ja aiheuttaa entistä enemmän pahoinvointia. Siksi on hienoa, että uskalsit ottaa tilanteen puheeksi täällä.
Auttaisiko sinua päiväkohtaisella tasolla läheisyyden ja kosketuksen saaminen esimerkiksi hieronnan tms. toiminnan kautta? Tämä ei ratkaise kaikkia ongelmia, mutta voi vaikuttaa myönteisellä tavalla kehon ja mielen hyvinvointiin. Vai tuntuuko sinusta siltä, että kaipaisit tällä hetkellä kosketusta ainoastaan elämänkumppanilta? Moni ihminen haaveilee kumppanista ja kaipaa juuri romanttista virettä ja kosketusta elämäänsä. Olisiko sinun mahdollista etsiä romanttista seuraa netin tai sovellusten kautta? Vaikka aiemmin ei olisikaan välttämättä onnistanut löytämään seuraa, ei se tarkoita, etteikö palveluihin olisi ilmoittautunut uusia ihmisiä.
Onko tilanteesi kasvanut ajan saatossa tähän pisteeseen vai onko jotakin erityistä tapahtunut elämässäsi, että tunteet tulevat nyt esiin? Vihan tunne voi olla kuluttava ja jopa tuhoava tunne, jos kielteisiä tunteita itseä kohtaan jatkuu pitkäänkin. On sallittua kyseenalaistaa ja miettiä, miksi juuri itse on tässä tilanteessa ja tuntee näitä tunteita. Kaikki asioita ei ole aina mahdollista muuttaa, mutta erilaiset seikat elämässä on mahdollista oppia hyväksymään. Ikäviä tunteita voi oppia katkaisemaan tietynlaisten itseä miellyttävien asioiden avulla. Esimerkiksi musiikki, elokuvat, luonto, kirjoittaminen tai mikä vain mukava tekeminen voi auttaa omaa pahaa oloa tasaantumaan.
Sinua auttaisi varmasti keskustelu jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Esimerkiksi psykologille on lupa puhua avoimesti kaikista ajatuksistaan ja tunteistaan. Ihmissuhteisiin ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista voi keskustella myös neuvontapuhelimessamme. Toivottavasti sinulla on jo parempi olo, olet arvokas ihminen.
Neuvonnan tiimi