Miksi miehillä ei ole sellaista kehonosaa kuin naisilla klitoris, joka...
Miksi miehillä ei ole sellaista kehonosaa kuin naisilla klitoris, joka olisi vain seksuaalista nautintoa varten? Miten sitä klitorista olisi hyvä kosketella? Onko klitorisorgasmi erilainen kuin emätinorgasmi? Ja kostuuko klitoris kiihottumisen aikana?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisen kehot ovat erilaisuuksista huolimatta jossain määrin hyvin samankaltaisia. Miehillä terska vastaa periaatteessa naisen klitorista, sillä terska on esinahan ohella koko kehon yksi tuntoherkimmistä kohdista. Jokaisen kehossa ja tuntoaistimuksissa on kuitenkin eroja ja tuntiherkimmät kohdat löytää rohkeasti kokeilemalla.
Jokainen pitää aina hieman erilaisista hyväilytavoista. Siksi parhaimman tavan kosketella klitorista saa kysymällä asiasta seksikumppanilta. Yleisellä tasolla puhuttaessa klitorista voi hyväillä esimerkiksi sormilla, kielellä tai jollakin muulla jäsenellä. Klitorista voi kosketella esimerkiksi sivelevin, pyörivin, hierovin tai nuolevin ja imevin liikkein. Kosketustapaa ja voimakkuutta vaihdellen voi löytää nautinnollisimman tavan hyväillä klitorista.
Kokemus klitorisorgasmin ja emätinorgasmin eroista voivat vaihdella aina sekä kokijan että seksikerran mukaan. Orgasmi saattaa tuntua esimerkiksi eri kohdissa kehoa riippuen orgasmitavasta, mutta nämä kohdat ja tuntemukset vaihtelevat aina henkilöittäin. Ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa saada orgasmia, tärkeintä on, että kumpikin nauttii tilanteesta.
Kiihottuessa klitoris ei kostu, mutta emätin kostuu. Kostumisen tarkoituksena on tehdä mahdollinen emätinyhdyntä sujuvaksi ja tilanne siten molemmille mieluisaksi. Emättimen kostuessa voi emättimen eritteitä kuitenkin joutua hyväilyjen ohessa klitoriksenkin luo. Siksi klitoris saattaa tuntua kiihottumisen aikana kosteammalta.
Mielihyvän kokemukset ovat aina yksilöllisiä ja siksi ei kannata vertailla jonkun seksuaalisen nautinnon kokemusta toisen kokemukseen. Klitoris yksistään ei myöskään tarkoita sitä, että naiset saisivat miehiä enemmän seksuaalista nautintoa. Nautintoon tarvitaan monta eri seikkaa fyysisten tekijöiden lisäksi. Esimerkiksi psyykkiset tekijät, kuten luottamus ja turvallinen olo toisen seurassa, vireystila sekä tunnelma seksin aikana vaikuttavat myös nautinnon kokemiseen. Ei ole olemassa väärää tapaa hyväillä ja kiihottaa toista, joten pelkoa epäonnistumisesta ei myöskään tarvitse kantaa mielessään. Seksikumppanin kanssa keskustellen on mahdollista löytää parhain tapa nauttia yhdessä.
Mikäli sinulle tulee mieleen vielä uusia kysymyksiä, olet tervetullut juttelemaan niistä neuvontapuhelimeemme. Klitorisseksistä saat enemmän tietoa täältä.
Neuvonnan tiimi