Miksi miehillä kiinnostaa porno ja parafiliat enemmän kuin naisia?
Hei!
Ihan ensiksi en vihaa miehiä mutta muutamat asiat järkyttävät minua. Miksi miehillä erityisesti korostuu rumat tavat seksuaalisuudessa esim: porno, parafiliat, epäeettiset teot kuten kuvamanipulaatio, jossa tavallisten kauniiden julkkisnaisten kuvista on otettu heidän päät pois ja liitetty aikuisviihde-tähtien kehoon. Eikö seksuaalikasvatuksessa pitäisi tehdä selväksi että seksuaalisuus on kaunis asia ja ihastuminen ja ihailu ovat täysin eri asioita kun himoitseminen ja esineellistäminen

Hei, kiitos kysymyksestäsi.
Mietit, miksi miehet katsovat pornoa, miksi miehillä on parafilioita eli ns. epätyypilliseksi nähtyjä seksimieltymyksiä ja miksi on miehiä, jotka tekevät epäeettisiä tekoja kuten kuvamanipulaatioita.
Porno on esitettyä seksiä ja näyteltyjä seksuaalisia fantasioita, joiden tarkoitus on kiihottaa katsojaa seksuaalisesti. Eli se on viihdettä. Olen käsityksessä, ettei ole olemassa seksuaalisuuden ilmiötä, joka esiintyisi vain yhdellä sukupuolella. Mutta se on fakta, etteivät kaikki miehet katso pornoa. On myös naisia, jotka katsovat pornoa, eikä sekään ole tavatonta, etteikö pornoa katsottaisi yhdessä oman kumppanin kanssa.
Mietit parafilioiden yleisyyttä miesten seksuaalisuudessa. Parafilioitakin on monenlaisia, mutta yleisesti voidaan sen tarkoittavan voimakasta kiihotuksen kokemista liittyen esimerkiksi esineisiin, eritteisiin, johonkin tilanteeseen tai yksilöihin. Osa parafilioiksi luokiteltavista asioista on laittomia, mutta monet parafiliat eivät ole itsessään ongelmallisia, elleivät ne aiheuta ahdistusta tai vahingoita muita.
Eräässä tutkimuksessa oli tutkittu miesten ja naisten kiihottumisen tunteita liittyen parafilioihin. Tutkimuksessa mukana olleiden miesten seksuaalinen kiihottuminen erilaisia parafilioita kohtaan oli suurempi kuin naisilla. Miesten ja naisten väliset erot liittyivät analyysin mukaan lähinnä miesten seksuaaliviettiin (sex drive) eli libidoon. Libido puolestaan on asia, johon vaikuttavat terveydentila, hormonit, lääkitykset, elämäntilanteet ja ihmissuhteiden laatu.
Kysyt syitä sille, miksi miehet tekevät epäeettisiä tekoja kuten kuvamanipulaatioita. Tähän on vaikeaa löytää yhtä oikeaa vastausta, tai tutkimustuloksia esimerkiksi siitä, miten suuri prosentti miehistä tällaista tekee.  Julkkisnaiset ja pornossa esiintyvät ihmiset ovat suurelle osalle väestöä tuntemattomia ihmisiä, jolloin voi kuvitella, että heidän kuviaan voi käyttää monella tapaa. Ihmiset myös tekevät asioita huvittaakseen itseään tai muita. Seksuaalifantasioissa leikitellään kaikenlaisilla mielikuvilla, joten ehkä tuollaisten kuvamanipulaatioiden tekeminen voi liittyä siihen.
Ihmisissä on myös monia puolia, jotka näkyvät ja näyttäytyvät erilaisissa tilanteissa. Mies, joka katsoo pornoa ja tekee kuvamanipulaatioita, voi silti olla läheisilleen huolehtiva ja rakastava ihminen.
Ja kyllä, toden totta, hyvällä seksuaalikasvatuksella on erinomainen mahdollisuus opettaa myös seksuaalisuuden kauneutta ja siihen liittyviä tunnetiloja kuten ihastumisen sekä ihailun tunteita. Seksuaalikasvatuksessa olisi myös syytä pohtia himoon ja esineellistämisiin liittyviä kysymyksiä.
Jos sinulla jäi kysymyksiä, tai toivot paikkaa, jossa jutella näistä aiheista lisää, tervetuloa neuvontapalveluihimme, joiden aukioloajat löydät tästä. Ne ovat kaikille ilmaisia.
Neuvonnan tiimi