Miksi pippeli kutistuu kylmässä melkein olemattomaksi?
Miksi pippeli kutistuu kylmässä melkein olemattomaksi? Olen aina talvella paljon ulkona, ja pukeudun riittävän lämpimästi, mutta siitä huolimatta pippeli on sisälle tultua vain pari senttiä pitkä, vaikka se on muuten ihan normaali. Mietin, mitähän mahdollinen tyttöystävä siitä joskus ajattelee, jos menisimme vaikka suihkuun pitkän ulkona olon jälkeen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että pukeudut lämpimästi ulkoilua varten ja pidät näin terveydestäsi huolta. On tavallista, että pippelin koko muuttuu kylmässä, sillä kylmällä ilmalla verisuonet kutistuvat. Kutistuminen taas rajoittaa veren virtaamista pippeliin. Pippeli voi näyttää kutistuneemmalta sisälle tultaessa, mutta tilan pitäisi olla ohimenevä. Kyseessä on kehon luonnollinen reaktio, joka on tuttu toisillekin. Myös kivekset reagoivat kylmään nousemalla ylöspäin kohti kehoa.
Pippelin kokoon liittyvät huolet ovat erittäin tavallisia. Omista tunteistaan kannattaa keskustella tyttöystävänsä kanssa, mikäli tilanne olisi jossain vaiheessa ajankohtainen. On ihan mahdollista, että tyttöystävä tietää jo valmiiksi, mitä tapahtuu pippelille kylmässä. Siksi hän osaa suhtautua tilanteeseen asiallisesti ja ymmärtäväisesti. Kyseessä on kuitenkin hetkellinen reaktio, joten saattaa olla, ettei mahdollinen tyttöystävä ehdi edes huomaamaan koko asiaa. Välittävässä ja rakastavassa suhteessa ei pippelin koolla ole väliä.
Jos asia nolottaisi edelleen, voit yrittää mennä lämpimään suihkuun jo edeltä tai pitkittää riisumista ennen suihkua. Tällä tavoin pippeli ehtisi palautua tavallisiin mittoihinsa. Joka tapauksessa asiaa ei tarvitse hävetä tai piilotella.
Neuvonnan tiimi