Miksi pissa pääsee housuun yöllä?
Minulla on viikon sisällä mennyt kahtena yönä pissa housuun (ja sänkyyn). Mikä siihen voi olla syynä, etten ole herännyt pissalle? Ei näin ole käynyt koskaan muistamanani aikana. Äiti on ollut tosi vihainen, kun patjakin on ollut märkä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sänkyyn pissaaminen vahingossa voi hävettää ja saada aikaan hämmennystä. Ikävää kuulla, jos äitisikin on ollut vihainen asiasta. Tilanne ei ole sinun vikasi ja vahinkoja sattuu. On kuitenkin hyvä selvittää, mikä voisi olla yökastelun taustalla.
Nukutko sikeästi, onko sinulla vaikeuksia herätä vessaan? Pissattaako sinua päivän aikana usein? Onko sinulla ilmennyt mitään muita oireita tai muutoksia kehossasi? Onko elämässäsi tapahtunut jotain suuria muutoksia; koetko voivasi mukavasti niin fyysisesti kuin psyykkisestikin? Jokaisen tilanne on aina yksilöllinen. Yökastelun taustalla voi joskus kuitenkin olla esimerkiksi virtsatietulehdus, diabetes tai stressi. Jos tapahtumat painavat mieltä, voi patjan suojaksi laittaa muovitetun patjansuojuksen. Myös vessassa käyminen juuri ennen nukkumaan menemistä voi tuoda itselle turvallisemman mielen nukkuessa.
Epätietoisuudessa on kuluttavaa elää. Jotta syy tilanteesi taustalla saataisiin selville, olisi tärkeää, että juttelisit asiasta terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa. Asiaa ei tarvitse nolostella, kyseessä on kehon luonnollinen reaktio, jonka syy on hyvä selvittää. Terveydenhoitaja tai lääkäri voi auttaa sinua löytämään sinulle sopivan auttamismuodon tilanteeseesi.
Neuvonnan tiimi