Miksi pyllyreikä on ryppyinen? Ja miksi lääkärintarkastuksessa, kun pitää riisuuntua,...
Miksi pyllyreikä on ryppyinen? Ja miksi lääkärintarkastuksessa, kun pitää riisuuntua, pippeli kuihtuu vielä normaalia pienemmäksi, sellaiseksi kuin pikkuvauvoilla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Koska peräaukon tulee pystyä avautumaan ja sulkeutumaan, alueen ihon pitää pystyä tarvittaessa laajenemaan tai supistumaan. Kun peräaukko ”ei ole käytössä”, eli sen ei tarvitse laajentua, pitää jäljellä olevan ihon mahtua pieneen tilaan ja niinpä se rypistyy ja siten myös näyttäytyy ryppyisenä aukkoa katsottaessa.
Pippeli voi pienentyä erilaisista syistä ja tässä ei ole mitään noloa. Lääkärintarkastus saattaa olla stressaava tilanne, jolloin pippeli voi esimerkiksi jännityksestä pienentyä. Myöskin viileämpi huoneilma voi saada pippelin pienentymään. Jokaisen tilanteen taustalla on kuitenkin omat yksilölliset syynsä. Yleensä tapahtuneesta ei tarvitse olla huolissaan, sillä tilanne menee itsestään ohi ja pippeli palautuu tavallisiin mittoihinsa ajan kanssa.
Hienoa, että mietit syitä kehon eri toiminnoille. Mikäli sinulle tulee lisää kysymyksiä kehoon liittyen, voit kääntyä rohkeasti vielä terveydenhoitajan puoleen.
Neuvonnan tiimi