Miksi tunteiden näyttäminen on vaikeaa?
Miksi tunteiden näyttäminen on vaikeaa? Jos miehillä kulttuuri tapa on, että pitää olla vahva, vakaa ja selviytyjä, sillä saattaako tunteiden näyttäminen tulkita heikkouden merkinä? Jotkut ajatelee, että tunteiden näyttämiseen tarkoittaisi nyykytämistä ja merkintä ei olisi soveliasta. Millä käytännössä pitäisi näyttää tunteita?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Osaat hienosti pohtia tunteiden ilmaisemiseen liittyviä vaikeuksia ja ristiriitoja. Tunteiden näyttäminen on vaikeaa muillekin. Joillekin tunteiden ilmaiseminen saattaa olla toki helpompaa kuin toisille. Tähän vaikuttaa esimerkiksi henkilön persoonallisuus ja luonne. Myös lapsena saadulla kasvatuksella sekä ympäristöllä ja kulttuurilla on vaikutusta tunteiden ilmaisuvapauteen. Jos on esimerkiksi oppinut, että herkistyminen tai itkeminen on heikkouden merkki, voi olla hankalaa osata ilmaista tunteitaan monitahoisesti. Tunteitaan on kuitenkin lupa näyttää. Tunteet eivät tee ihmisestä heikkoa, ne tekevät ihmisestä ihmisen. Myös vahvoiksi mielletyillä ihmisillä tulee eteen hetkiä, jolloin he herkistyvät. Tämä kaikki kuuluu elämään. Kaikenlaiset tunteet ovat sallittuja ja tunteitaan saa ilmaista esimerkiksi nauramalla, jos naurattaa ja itkemällä, jos itkettää.
Mikäli kokee, että tunteiden ilmaiseminen elein on vaikeaa, voi tunteitaan ilmaista tai purkaa muun muassa kirjoittamisen, maalaamisen, musiikin, elokuvien tai liikunnan kautta. Usein myös puhuminen esimerkiksi kaverin tai muun läheisen ihmisen kanssa auttaa. Muilta ihmisiltä voi kysyä, millä tavoin he osoittavat tunteitaan. Joillekin esimerkiksi auttaminen ja hyvien tekojen tekeminen on luontevampi keino näyttää tunteitaan kuin varsinaisesti tunteistaan puhuminen.
Tunneilmaisun löytämisessä on mahdollista käyttää apuna esimerkiksi psykologia tai psykoterapeuttia. Lisäksi seksuaaliterapeutin kanssa voi jutella seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyvistä tunneasioista. Halutessasi voit tulla keskustelemaan tilanteestasi tarkemmin esimerkiksi neuvontapuhelimeemme tai seksuaalineuvojan vastaanotolle.
Neuvonnan tiimi