Miksi viehätyn parisuhteessa muista miehistä ja seksiviestittelen heidän kanssaan?
Miksi viehätyn parisuhteessa muista miehistä? Viehätys on todella vahvaa ja se menee välillä yli rajojen. Parisuhteessa on rakkautta, mutta jokaisen parisuhteen aikana sorrun vähintään seksiviestittelyyn muiden kanssa. Kehut tuntuvat hyvältä ja saavat sydämeni hakkaamaan sekä himoni hyrräämään.
Asia vaivaa koska haluaisin keskittyä vain parisuhteeseen mutta tuntuu, ikäänkuin kontrolli häviäisi kun kiihotun liikaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Omaa käytöstään voi olla joskus vaikeaa ymmärtää. On kuitenkin hyvä asia, että tunnistat oman käyttäytymismallisi. Maailmaan mahtuu viehättäviä ja kiinnostavia ihmisiä. Parisuhteessakin voi huomata itseään viehättävät ihmiset eikä asiassa ole mitään outoa. Omille tunteilleen ei välttämättä voi mitään, mutta omalle käytökselleen voi.
Mainitsit viestissäsi, että käyttäytymisesi on ollut samanlaista jokaisessa suhteessasi. Omiin käyttäytymismalleihin voi vaikuttaa lukuisat erilaiset asiat, kuten esimerkiksi lapsuudessa ja nuoruudessa saadut kiintymys- ja ihmissuhdemallit, elinympäristö sekä omat luonteenpiirteet ja näkemys oikeasta ja väärästä. Ihminen lähtee helposti toistamaan tuttua tapaansa käyttäytyä, vaikkei se välttämättä itsestä tuntuisi aina hyvältä ratkaisulta. Tämä on ymmärrettävää ja inhimillistä.
Joskus oma käytös voi kertoa ihmiselle jotakin omasta suhteesta tai sen tilasta. Koetko tulevasi (seksuaalisesti) huomatuksi tai arvostetuksi suhteessasi? Missä vaiheessa suhdetta tai millaisissa tilanteissa alat seksiviestittelyn; onko kyse esimerkiksi hetkistä, jolloin koet suhteen arkipäiväistyneen tai sinulla on tylsää? Joskus viestittelyä voi tapahtua myös silloin, jos etsii itseään ja omaa identiteettiään. Toiselta saadut kehut voivat nostattaa omaa itsetuntoa ja saada siksi tukeutumaan viestittelyyn.
Millaisia tunteita oma käytöksesi herättää sinussa sen jälkeen, kun viestittely on ohi? Onko kyse vain viettien sammuttamisesta vai kaipaatko henkistä läheisyyttä? Millaisissa tilanteissa pystyt estämään itseäsi? Jos kyse on nettisivustosta tai puhelinsovelluksesta, voi estojen laittaminen kyseisille palveluille auttaa viestittelyn vähentämisessä. Puhelimen voi laittaa myös tietoisesti pois ja ohjata ajatukset muihin mielekkäisiin asioihin silloin, kun huomaa halun viestitellä muiden kanssa.
Onko kumppanisi huomannut sinun käyttäytyvän kuvaamallasi tavalla? Keskustelu omista toiveistaan ja näkemyksistään kumppanin kanssa voi auttaa. Etenkin tilanteet, joissa ei koe tulevansa kuulluksi tai huomioiduksi on hyvä ottaa puheeksi. Voitte myös keskustella siitä, olisiko suhde kaivannut jotakin piristystä. Mikäli koet, että esimerkiksi seksiviestittely kiihottaa sinua, voi kumppanin kanssa jutella siitä, olisiko teidän mahdollista seksiviestitellä keskenänne päivän aikana tai voisiko roolileikkien kautta saada samanlaista tunnetta kuin muille seksiviestitellessä.
Omaa käyttäytymismalliaan voi olla hankalaa muuttaa hetkessä yksin. Sinua voisi hyödyttää keskusteleminen psykologin kanssa tai yhteydenotto neuvontapuhelimeen tai ajanvaraus seksuaalineuvojan luota. Ammattilaisen kanssa omia tunteitaan ja käyttäytymistään saattaa olla helpompaa lähteä käsittelemään. Halutessanne voitte käyttää yhdessä edellä mainittuja palveluita, mikäli asioista puhuminen on vaikeaa kaksin.
Neuvonnan tiimi