Millä tavalla pillun kostuminen tapahtuu?
Millä tavalla pillun kostuminen tapahtuu? Kuinka kauan voi mennä, että se on täysin kostunut? Vaikuttaako naisen ikä pillun kostumiseen? Kostuuko 15-20 vuotiaalla nopeammin kuin vaikka nelikymppisen pillu?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pillun limakalvojen verenkierto vilkastuu kiihottuessa. Kiihottuessa limakalvot turpoavat ja alkavat erittää kosteutta. Yleensä kostuminen voi tapahtua kymmenistä sekunneista useampiin minuutteihin. Luonnollisesti kostumisessa voi kestää pidempäänkin, sillä ihmiskehoissa ja kiihottumisen asteissa on eroja. On hyvin yksilöllistä, kuinka paljon pillu kostuu tai kuinka nopeasti kostuminen tapahtuu. Myös kumppani, stimulointitapa ja seksikerta voivat saada aikaan vaihtelua kostumisessa.
Kostumiseen vaikuttaa myös hormonituotanto. Tämän takia ikääntyessä pillu voi kostua hitaammin verrattuna nuorempiin. Kostumisen suhteen erot alkavat kuitenkin näkyä hieman selkeämmin vaihdevuosi-iän ohittaneiden kohdalla. Pillun kostumista voi helpottaa erilaisilla tuotteilla ja liukuvoiteilla.
Neuvonnan tiimi