Millä tavoin ympärileikkaus vaikuttaa penikseen?
Millä tavoin ympärileikkaus oikeasti vaikuttaa penikseen? Moni sanoo että se vaikuttaa todella paljon tuntoherkkyyteen mutta googlen mukaan laajimmat tutkimukset osoittavat ettei se vaikuta siihen juuri ollenkaan. Kuka on oikeassa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahka on tuntoherkkä alue kehossa, jolla on useita tarpeellisia toimintoja. Esinahka esimerkiksi suojaa terskaa, mahdollistaa erektiossa peniksen suurentumisen ja vähentää kitkaa yhdynnässä. Lisäksi se on peniksen tuntoherkin osa. Esinahassa on erittäin paljon hermopäätteitä, jotka vaikuttavat seksuaaliseen nautintoon.
Kaikkiin leikkauksiin liittyy aina komplikaatioiden riski. Ympärileikkauksen pitkän aikavälin haittoja voivat olla erilaiset seksuaaliset ongelmat ja monenlaiset vauriot, kuten arpeutuminen, ihokiinnikkeet tai virtsaputken ahtaumat. Terskan jäädessä paljaaksi se ajan myötä kuivuu ja karheutuu sekä menettää tuntoherkkyyttään. Nämäkin muutokset ovat yksilöllisiä.
Ympärileikkaus voi vaikuttaa peniksen tuntoherkkyyteen. Ristiriitaiset tulokset saattavat johtua esimerkiksi siitä, että tuntoherkkyyttä on hankalaa mitata yksiselitteisellä tavalla. Jokaisen keho reagoi muutokseen omalla tavallaan ja myös kokemukset tuntoherkkyydestä ovat yksilöllisen tulkinnan varassa.
Jos ympärileikkaukseen liittyvät asiat mietityttävät sinua, voit saada enemmän tietoa esimerkiksi asiaan perehtyneeltä seksologilta. Yksi vaihtoehto voisi olla kliininen seksologi Tiina Vilponen. Lisätietoa esinahasta saat täältä.
Neuvonnan tiimi