Millainen riski on saada suusyöpä, kurkunpään syöpä tms. kun otan...
Millainen riski on saada suusyöpä, kurkunpään syöpä tms. kun otan suihin? Jäin tätä miettimään kun olen seksikumppanini penistä ottanut tosi syvällekin kurkkuun, niin että välillä tulee oksennusrefleksi. En kuitenkaan ole oksentanut. Pari päivää saattaa kurkku olla vähän arka. Ollaan käytetty suuseksissä ehkäisyä, koska meillä on muitakin seksikumppaneita. Tykkään tosi paljon antaa suuseksiä ja se tuntuisi tosi paljon paremmalta ilman kumia, mutta siinä riskit vie fiilikset.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hieno juttu, että olette käyttäneet suuseksissä ehkäisyä. Kondomi suojaa seksitaudeilta ja esimerkiksi myös HPV-infektiolta, joka tarttuu limakalvo- ja ihokontaktin kautta. HPV-tyyppejä, eli ihmisen papilloomavirustyyppejä, on erilaisia ja suurin osa niistä on vaarattomia. Joissakin tapauksissa virustyypillä on suurempi riski edetä solumuutoksiin ja lisätä suusyövän mahdollisuutta, mutta riskin suuruutta ei tiedetä. Suusyövän ja kurkunpään syövän syntymiseen vaikuttavat usein pääasiallisesti muut tekijät, kuten alkoholi tai tupakointi. Myös huono suuhygienia voi olla suusyövässä riskitekijänä. Terveyteen liittyvissä asioissa moni seikka on kytköksissä toiseen ja aina ei ole täysin aukotonta todistaa, mistä jokin sairaus saa alkunsa. Tärkeintä on, että tilanteeseen on saatavilla erilaisia hoitomuotoja.
Koska teillä on ollut käytössä koko ajan suojaus, ei seksiteitse tarttuvien infektioiden tai syövän suurempaa vaaraa pitäisi olla. On hyvä kuulla, jos olet löytänyt mieleisesi tavan harrastaa seksiä. Tärkeintä on kuunnella kehoaan ja sen rajoja siitä, mikä tuntuu hyvältä ja välttää sitä, mikä on epämukavaa. Halutessanne voitte yhdessä käydä seksitautitesteissä, joissa voidaan kartoittaa tilanteenne ja tämän jälkeen voisitte yhdessä pohtia, jätättekö kondomin käytön vai ette. Myös terveydenhuollon ammattilaisten puoleen saa kääntyä, sillä he tietävät parhaiten juuri teidän terveydentilaanne liittyvät seikat.
On hienoa, että olet vastuuntuntoinen ja huolehdit terveydestäsi. Toivottavasti asia ei kuitenkaan liikaa paina sinua. Isojen asioiden kanssa ei ole mukavaa painia yksinään, joten tarvittaessa voit soittaa myös neuvontapuhelimeemme, jossa tilannettasi voidaan käsitellä syvemmin. Tsemppiä ja hyvää vointia sinulle jatkossakin.
Neuvonnan tiimi