Miltä ihmisestä tuntuu nautinnon hetkellä?
Onko mahdollista jotenkin kuvailla, miltä ihmisestä voi tuntua suurimman mahdollisimman nautinnon hetkellä? Mitä kehossa silloin tapahtuu fyysisesti ja myös henkisesti? Voiko mitenkään erotella naisten ja miesten reaktioita? Kuinka kauan nautinnon huippukohta voi jatkua? Onko muita mahdollisuuksia tuohon nautinnonhuippuun kuin seksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuuden näkökulmasta asiaa mietittäessä moni saattaa kokea orgasmin suurimpana nautinnon hetkenä. Orgasmia ei kuitenkaan välttämättä tarvita seksuaalisen nautinnon kokemiseen. Ihmiset pitävät eri asioista ja jokainen myös kokee asiat eri tavalla. Siksi esimerkiksi orgasmista ja nautinnosta voi puhua vain yleisellä tasolla.
Orgasmireaktiot ovat samantyyppiset miehillä ja naisilla, toki jokaisen keho toimii omalla ainutlaatuisella tavallaan. Yleensä orgasmin aikana niin miesten kuin naistenkin lantionpohjanlihakset supistelevat. Tämä näkyy ja tuntuu sukuelinten alueen supisteluna. Keho voi myös täristä ja ihminen saattaa äännellä. Usein miehillä tapahtuu orgasmin yhteydessä siemensyöksy. Myös emättimestä voi tulla eritettä tai ejakulaationestettä. Korkeimmalla nautinnon hetkellä saattaa näyttää tai tuntua siltä kuin henkilö saisi sähköiskuja kehoonsa, toki tässäkin on paljon eroja ihmisten välillä. Orgasmi voidaan kuitenkin aistia erityisenä ja esimerkiksi ”kihelmöivänä” hetkenä. Henkisesti kumppanin kanssa voi tuntea yhteenkuuluvuuden tunnetta ja nautinnollista läheisyyttä. Myös muunlaiset tunteet ovat mahdollisia, koska kokemukset vaihtelevat henkilöittäin. Keskimäärin orgasmin huippu kestää naisella 20 sekuntia ja miehellä vähän vähemmän. Nainen voi myös saada perättäisiä orgasmeja.
Vaikka orgasmi ilmeneekin kehollisena reaktiona, syntyy nautinnon tuntemus aivoissa. Aivot tuottavat mielihyvähormoneja, joita voi erittyä myös muulloin kuin orgasmin aikana. On kuitenkin yksilöllistä, mikä tuottaa kenellekin mielihyvää. Seksi ei ole ainut tapa kokea nautintoa; mikä tahansa erittäin mieleinen asia voi saada aivot välittämään mielihyvähormoneja. Esimerkiksi liikunnan jälkeen voi kehossa erittyä samoja mielihyvähormoneja kuin seksissäkin.
On olemassa ihmisiä, jotka eivät harrasta seksiä, mutta kokevat silti nautinnollisia hetkiä elämässään. Vaikka harrastaisikin seksiä, voi seksissä nautintoa tuottaa myös aivan muut asiat kuin seksin fyysinen ulottuvuus. Monesti fyysinen ja henkinen ulottuvuus kulkevat lomittain ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Jokaisen ihmisen tuntemukset ovat aina yksilöllisiä ja tuntemukset voivat vaihdella myös seksikerran mukaan. Nautintoa on lupa etsiä itselle mieluisten asioiden kautta. Halutessasi aihepiiristä on mahdollista jutella laajemmin vielä neuvontapuhelimessa.
Neuvonnan tiimi