Miltä normaali alapää haisee? Itselläni se on poikkeuksellisen voimakkaan hajuinen.Ei...
Miltä normaali alapää haisee? Itselläni se on poikkeuksellisen voimakkaan hajuinen.Ei ole mitään tulehduksiin liittyviä oireita. Onko tämä normaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen alapää haisee hieman erilaiselta, mutta noin pääosin alapään ei pitäisi tuoksua sen ihmeemmin miltään. Tuoksun pitäisi olla siis ”neutraali”. Oletko havainnut tuoksun vaihtelevan kuukautiskierron eri vaiheissa? Tämä on nimittäin ihan tavallista. Myös jotkut ruoka-aineet, kuten valkosipuli tai curry, lääkkeet tai ihan vain hiki voivat aiheuttaa voimakkaampia tuoksuja. Joskus taustalla voi olla myös bakteerivaginoosi, jolla tarkoitetaan emättimen bakteerikannan häiriötä.
Uskon, että oletkin hienosti osannut huolehtia alapääpesusta päivittäin, joten tämä ei oletettavasti asian taustalla ole. Jotkut ovat saaneet apua samanlaisessa tilanteessa esimerkiksi emättimeen annosteltavista maitohappobakteerivalmisteista, joita saa apteekista. Käänny siis apteekin henkilökunnan puoleen, mikäli tuoksun syynä ei ole mikään aiemmin mainituista seikoista. Lääkäriltä saat kuitenkin kaikkein varmimman tiedon asiaan, joten älä epäröi kysyä asiasta terveydenhoitohenkilökunnalta. Tsemppiä asian ratkaisemiseen, eiköhän jokin vastaus löydy!
Maija Nieminen