Minkä ikäisen lapsen nähden on ok viuhahtaa kotona alasti esim....
Minkä ikäisen lapsen nähden on ok viuhahtaa kotona alasti esim.suihkuun mennessä? Itse tajusin lopettaa kun poika n.12v. ja pyöritteli silmiään nähdessään. Entä vähissä vaatteissa oleminen kotona? Omalla pihalla bikinit päällä, mutta sisällä t-paita ja pyllyn peittävät pikkarit ok? Näin olen ollut myös tyttären 11v.bestiksen nähden eikä ole häirinnyt, tästä tyttären kanssa puhuttu. Onko ok vai onko tässä jotain väärää? Poika nyt 17v menee itsekin boksereilla pesulle/ sieltä pois.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Alastomuuteen liittyvät asiat saavat aikaan samanlaisia mietintöjä muissakin perheissä. Pienelle lapselle alastomuus on luonnollinen asia eikä alastomuudessa olekaan mitään hävettävää.
Yleensä asenne alastomuuteen alkaa muuttua lapsen kasvaessa ja tultaessa (esi)murrosikään lapsi saattaa alkaa ajatella toisin alastomuudesta. Niin oma alastomuus kuin perheenjäsenten alastomuus saatetaan kokea hämmentävänä ja vaivaannuttavana. Lapsi alkaa tuolloin kaivata omaa rauhaa esimerkiksi vaatteiden vaihtamisen tai saunassa käymisen suhteen. Tämä on kuuluu luonnolliseen kehitykseen, kuten myös se, että omaa vanhempaa ei välttämättä haluakaan nähdä enää alastomana menossa suihkuun.
Ei ole olemassa mitään tiettyä ikää, jolloin lapsen nähden saisi/ei saisi viuhahtaa tai olla vähissä vaatteissa. Jokaisessa kodissa on omanlaisensa kulttuuri ja pääasiassa kotonaan saa olla niin kuin haluaa. Kotona voi olla esimerkiksi bikineissä tai muuten vähin vaattein eikä asiassa ole mitään väärää. On kuitenkin tärkeää ottaa toiset ihmiset huomioon omalla käytöksellään. Monesti kodissa voi perheenjäsenten kesken liikkua pesulle esimerkiksi alusvaatteissa, jos se on kaikille muille OK. Halutessanne voitte perheenjäsenten kesken yhdessä jutella, miten koette alastomuuden ja missä saa mielestänne olla vähissä vaatteissa. On myös hyvä miettiä rajoja silloin, kun vieraita on kylässä. Tällöin parhain keino on kysyä vieraalta itseltään, millainen vaatetus on hänen mielestään sopiva.
Alastomuuteen suhtautuminen riippuu eri tekijöistä. Hyvä juttu, että osasit lukea poikasi toiveita ja et viuhahdellut hänen edessään alasti suihkuun, mikäli hän koki asian epämukavana. On myös hienoa, että olet ottanut asian puheeksi tyttäresi kanssa ja keskustellut siitä, millaiset asiat hän kokee sallittuina. Mikäli kaikki kuvaamasi järjestelyt toimivat tällä hetkellä perheenne kesken, ei ole syytä huoleen.
Neuvonnan tiimi