Minkä ikäisenä lapsella pitäisi olla oma huone?
Minkä ikäisenä lapsella pitäisi olla oma huone? Meillä on 2,5 vuotias poika, joka nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa, tietenkin omassa sängyssään. Poika nukkuu tosi sikeästi, eikä ole herännyt meidän rakasteluumme. Olemme rakastelleet aivan kuin olisimme olleet kahdestaan. Ääntelyä on ollut, mutta ei niin kovaa, että poika heräisi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mitään oikeaa ikää oman huoneen saamiselle ei ole tarkasti määritelty. Jotkut saattavat nukkua vanhempiensa kanssa samassa huoneessa pitkälle kouluikään asti. Tavallisimmin lapsi alkaa kaivata omaa huonetta varsinkin murrosiän kynnyksellä. Jo aiemminkin on mahdollista miettiä uudenlaisia huonejärjestelyjä.
Mikäli lapsi ei ole herännyt rakasteluunne, ei syytä huoleen todennäköisesti ole.
Ääntelemisessäkään ei ole mitään pahaa, mutta toki lapsen kasvaessa rakasteleminen samassa huoneessa lapsen nukkuessa voi muuttua haastavaksi. Tällöin kannattaa miettiä esimerkiksi rakastelemista silloin, kun lapsi on hoidossa muualla tai silloin, kun lapsi on turvallisesti muissa puuhissa. Yleensä päivän aikana rakastelu täytyy hoitaa melko pikaisesti, jotta lapsi ei hätäänny ja hänen turvallisuutensa on taattu. Kumppanin kanssa kannattaa jutella omista huolistaan ja tarvittaessa pohtia uudenlaista huonejärjestelyä. Mahdollisuuksien mukaan voitte miettiä oman huoneen hankkimista lapselle, jos haluatte jatkossa rakastella vapaammin makuuhuoneessanne.
Seksielämästä ei tarvitse kantaa syyllisyyttä. Monet vanhemmat harrastavat seksiä lapsen nukkuessa samassa huoneessa silloin, kun lapsi on pieni. Jos lapsi kuitenkin alkaisi oireilla selvästi kuvaamasi tilanteiden takia, on hyvä viimeistään silloin miettiä uudenlaisia huonejärjestelyjä ja ottaa asia puheeksi neuvolassa. Erilaisiin kasvatuspulmiin on mahdollista saada tukea vielä  Vanhempainnetin kautta. Myös neuvontapuhelimemme auttaa seksuaalisuuteen ja vanhemmuuteen liittyvissä asioissa.
Neuvonnan tiimi