Minkä ikäisillä pojilla märät unet ovat yleisimmillään?
Minkä ikäisillä pojilla märät unet ovat yleisimmillään? Miksi siemensyöksy tulee unessa herkemmin kuin valveilla ollessa? Voiko poika saada siemensyöksyn, vaikka esinahka ei olisi vielä irronnut terskasta? Voiko pippeliä pestä oikein hyvin, jos esinahka ei liiku kunnolla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Märät unet kuuluvat kehon luonnolliseen toimintaan ja niitä ei tarvitse hävetä. Monesti märkiä unia koetaan runsaammin murrosikäisenä, mutta myös vanhempanakin märkiä unia voi ilmetä. Märkien unien määrä ja yleisyys vaihtelee henkilöstä riippuen.
Siemensyöksy voi tulla herkästi sekä päivällä että yöllä. Yöllä siemensyöksy saattaa tulla joillakin herkemmin siksi, että keho on rentoutunut. Siemensyöksy voi tulla yöllä myös silloin, jos ei ole hetkeen saanut siemensyöksyä päivän aikana. Poika voi saada siemensyöksyn, vaikka esinahka ei liikkuisikaan kunnolla terskan taakse.
Jos esinahka on ahdas, voi pippelin silti yrittää pestä parhaansa mukaan mahdollisimman hyvin. Mikäli esinahka ei liiku, voi pippelin pestä kuitenkin kauttaaltaan niistä kohdista, joihin vesi menee helposti suihkutettaessa. Esinahkaa voi halutessaan myös varovasti venytellä esimerkiksi suihkussa. Venyttelyissä ei kuitenkaan saa tuntua kipua, joten omaa kehoaan on oleellista kuunnella.
Lisätietoa esinahasta ja märistä unista saat terveydenhoitajalta. Jos sinua kiinnostaa, voit myös tutustua sivuiltamme esinahkaa käsittelevään artikkeliin.
Neuvonnan tiimi