Minkä takia koulupäivän jälkeen ja aamuisin pissa on tummempaa?
Minkä takia koulupäivän jälkeen ja aamusin pissa on aina huomattavasti tummempaa? sit kun illalla käyn vessassa väri on vaaleempi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pissan väri vaihtelee aina hieman henkilön, päivän ja nautitun nesteen värin mukaan. Jos edellisestä pissaamiskerrasta on kauan, voi pissan väri olla tummempaa. Esimerkiksi nukkuessa tai koulupäivän aikana ei välttämättä tule käytyä vessassa niin useasti kuin iltapäivisin tai illalla vapaalla ollessaan. Lisäksi nautitun nesteen määrä vaikuttaa pissan väriin. Jos päivän aikana juo paljon ja käy usein pissalla, muuttuu pissakin vaaleammaksi. Terve pissa on väriltään suunnilleen kirkasta tai vaaleankeltaista.
Kertomasi perusteella sinun ei tarvitse olla huolissasi tilanteessasi. Kyse on todennäköisesti kehon toiminnan luonnollisesta vaihtelusta. Pissan väristä voi kuitenkin päätellä oman nestetasapainonsa tilan. Tummempi pissa viittaa siihen, ettei ole nauttinut nesteitä tarpeeksi. Jos pissan väri on sinusta liian tummaa, voit yrittää juoda enemmän. Tarkemmin tietoa terveydestäsi ja pissan väristä saat terveydenhoitajalta.
Neuvonnan tiimi