Minulla on ahdas esinahka. Ja näinä aikoina siihen ei oikein...
Minulla on ahdas esinahka. Ja näinä aikoina siihen ei oikein saa apua. Mitä teen? Se ahdistaa ja pelottaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä, että laitoit meille kysymyksen ja haluat huolehtia kehostasi. Et kerro ikääsi, mutta murrosiässä on hyvin tavallista, että esinahka on ahdas.
Ahdasta esinahkaa voi omatoimisesti hoitaa hellävaraisilla esinahan venyttelyillä. Säännölliset venyttelyt yleensä auttavat kireydessä ja löystävät esinahkaa ajan myötä. Venyttelyssä voi käyttää apuna esimerkiksi hajustamatonta perusvoidetta, öljyä tai liukuvoidetta. Jos kotoa löytyy esimerkiksi kookosöljyä, voi sitä käyttää tähän tarkoitukseen.
Esinahkaa ei pidä väkisin vetää taakse, vaan sitä voi lempeästi kosketella ja venytellä. Kuulostele kehoasi, kipua ei pitäisi tuntua. Pesun voi suorittaa haalealla vedellä kevyesti suihkutellen peniksen päätä. Ahdas esinahka ei estä sooloseksiä, joten voit rauhassa tuottaa itsellesi mielihyvää sinulle sopivalla tavalla.
Jos tunnet peniksessä tai esinahassa häiritsevää kipua, on hyvä käydä lääkärillä tai terveydenhoitajalla. Lue tarkempaa tietoa esinahasta täältä.
Jos asia edelleen ahdistaa ja pelottaa sinua, voit soittaa meille meidän puhelinneuvontaan tai jutella jollekin lähipiirissäsi olevalle luotettavalle henkilölle. Älä jää yksin huolesi kanssa.
Oona Turunen