Minulla on ollut sivusuhde toisen miehen kanssa ja olemme harrastaneet...
Minulla on ollut sivusuhde toisen miehen kanssa ja olemme harrastaneet seksiä ilman ehkäisyä. Olen naimisissa ja minulla on mieheni kanssa lapsia. Mieheni kanssa olen käyttänyt kondomia yhdynnöissä mutta sivusuhteeni kanssa ei ole ollut käytössä kondomia tai muutakaan ehkäisyä. Nyt olen raskaana. Kuinka suurella todennäköisyydellä nykyään jo päättynyt sivusuhteeni osapuoli on odottamani lapsen isä? Mieheni kanssa seksiä harrastaessani kondomit ovat aina olleet ehjät.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Oikein käytettynä kondomi on luotettava ehkäisyväline, mikäli halutaan estää raskauden tai seksitautien mahdollisuus. Kondomin ehkäisyteho on 97-98 prosenttia, eli tilastollisesti raskaus saattaisi siis alkaa kahtena tai kolmena kertana sadasta, vaikka kondomia olisikin käytetty. Käyttövirheiden takia kondomin teho voi olla hieman heikompikin, mutta käytännössä katsoen kondomi on varmempi ehkäisykeino kuin ei ehkäisykeinoa ollenkaan.
Millaisia ajatuksia tilanteesi herättää sinussa? Raskaus voi tuntua isolta asialta ja jos tilanne on ollut yllätys, voi olla vaikeuksia saada ajatuksiinsa selkeyttä. Sinua saattaisi helpottaa keskustelu lääkärin kanssa, joka voisi vielä käydä läpi todennäköisyyksiä asiaan liittyen ja samalla voitte keskustella, miten toivot asiassa edettävän.
Sekä oman kumppanin että toisen miehen kanssa voisi olla tärkeää puhua tilanteesta. On kuitenkin ymmärrettävää, jos keskustelun avaaminen tuntuu hankalalta. Sinua voisi helpottaa jutteleminen esimerkiksi neuvontapuhelimessamme, jonka kautta on mahdollista avautua luottamuksellisesti ja ehkä selkeyttää ajatuksiaan. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon.
Neuvonnan tiimi