Minulla on parin viimepäivän aikana alkanut kiveskipua. Kipu on jomotusta...
Minulla on parin viimepäivän aikana alkanut kiveskipua. Kipu on jomotusta ja särkyä sekä arkuutta kiveksissä ja peniksen yläpuolella. Kipu tuntuu kokoajan, mutta se ei ole sietämätöntä. Sain osuman kiveksiin muutama päivä sitten, mutta se ei tapahtumatilanteessa sattunut kuin hetken ja vain vähän. Terskassa on myös ärtymystä, kuten punaisia pisteitä ja esinahka punoittaa ja välillä kirvelee. Seksiä olen harrastanut 9 päivää sitten suojauksella ja ilman. Voisiko syy kipuihin olla liika toiminta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Genitaalialueen kipuihin voi olla eri syitä. Kuten mainitsitkin, yksi syy voi olla alueelle kohdistuva aktiivinen rasitus, jota seksin aikana tapahtuu. Koska kerroit, että sinulla on myös muita oireita ja olet ollut suojaamattomassa seksikontaktissa, olisi sinun hyvä käydä testeissä, jolloin voitaisiin sulkea pois seksitautien mahdollisuus. Jatkossa on hyvä muistaa kondomin tai suuseksisuojan käyttö kaikissa seksin muodoissa, jotta vältytään seksitautien mahdollisuudelta.
Kerroit, että olet saanut osuman kiveksiisi pari päivää sitten. Joskus kiputiloja voi aiheuttaa kiveksen kiertymä. Kyse saattaa olla myös jonkinlaisesta tulehduksesta kivesten alueella. Kivut ovat ikävä vaiva ja niistä ei tarvitse kärsiä. Lääkärillä on erilaisia hoitokeinoja, olipa kyse sitten mistä tahansa diagnoosista sinun tilanteessasi. Asiaa ei tarvitse häpeillä ja vastaanotolle voi ottaa mukaan jonkun luotettavan henkilön tueksi. Tärkeintä on, että apua saa pian, jotta kyseessä oleva vaiva saataisiin hoidettua ja voisit jatkaa tavallista elämääsi. Toivottavasti tilanne selviää helposti ja voit taas hyvin.
Neuvonnan tiimi