Minulla on riippuvuus hurmata naisia. Olen kova flirttailemaan varsinkin humalassa,...
Minulla on riippuvuus hurmata naisia. Olen kova flirttailemaan varsinkin humalassa, vaikka olen parisuhteessa. Voiko asiaa jotenkin korjata? Tuntuu, etten mahda asialle mitään. Vai pitääkö minun löytää kumppani, joka hyväksyy tämän. Pitkä parisuhteeni päättyi eroon tämän vuoksi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävä kuulla, että parisuhteesi päättyi eroon flirttailun takia.
Flirttailu on yksi kommunikaation ja vuorovaikutuksen muoto, johon saattaa kuulua eroottista vihjailua tai sanailua sekä non-verbaalista kommunikointia elein, katsein ja ilmein. Flirttailu ei automaattisesti tarkoita, että se johtaisi esimerkiksi seksiin tai muuhun fyysiseen kontaktiin. Flirttailu on taito ja ominaisuus, jota ei tarvitse hävetä ja siitä saa nauttia.
Jokainen pariskunta tai moniskunta määrittelee itse suhteensa rajat ja säännöt. Avointa keskustelua suhteen ns. pelisäännöistä on hyvä pitää yllä niin suhteen alussa kuin sen aikana päivittäen tarvittaessa sääntöjä. Myös muiden kanssa flirttailusta voisi olla hyvä keskustella suhteen alussa: mitä ajatuksia tai tunteita se saattaa toisessa herättää, ja mikä merkitys flirtillä on itselle.
Parisuhteissa on hyvin erilaisia käytäntöjä ja suhtautumistapoja muiden kanssa flirttailuun. Joissakin suhteissa ulkopuolisten kanssa flirttailua ei katsota hyvällä, ja tämä voi ymmärrettävästi aiheuttaa konflikteja, jos toinen osapuoli siitä kuitenkin nauttii ja kokee flirtin itselleen tärkeäksi ja ominaiseksi tavaksi olla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Joissakin parisuhteissa voidaan flirttailla yhdessä muillekin kuin omalle kumppanille tai iloita toisen puolesta, jos hänellä on flirttiä jonkun ulkopuolisen kanssa.
Jos pariskunnalla ja sen osapuolilla on suhteessaan muita haasteita esimerkiksi kommunikaation tai seksin saralla, tai turvattomuutta tai epäluottamusta, on ymmärrettävää, että muiden kanssa flirttailu voidaan nähdä uhaksi ja suhteen luottamusta horjuttavaksi. Suhteen perustasta, eli luottamuksesta ja turvasta on hyvä pitää riittävää huolta.
Riippuvuudesta puhutaan yleensä silloin, kun toiminta aiheuttaa itselle merkittävää kärsimystä ja se on pakonomaista häiriten samalla muuta elämänhallintaa. Riippuvuuskäyttäytymistä voidaan hoitaa esimerkiksi terapiassa. Voit halutessasi lukea lisää pakonomaisesta seksikäyttäytymisestä tästä tietoartikkelistamme.
On kuitenkin tärkeää erottaa riippuvuuskäyttäytyminen ja itselle mielekäs sekä arvojen mukainen toiminta. Joillekin meistä ihmisten hurmaaminen ja huomiointi sekä huomion vastaanottaminen on eri tavalla tärkeää kuin toisille. Se ei ole itsessään huono tai väärä asia. On olemassa suhteita, joissa flirttailu muiden kanssa on täysin ok ja sallittua.
Neuvonnan tiimi