Minulla on seksi ja pornoaddiktiota ja haluisin siitä eroon ja...
Minulla on seksi ja pornoaddiktiota ja haluisin siitä eroon ja yrittänyt itse todell pitkään mutta aina epäonnistunut. Saanko tähä apua olen 19 vuotias nuori mies.
Kysymyksestä on poistettu tunnistetietoja anonymiteetin säilyttämiseksi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen henkilön seksuaaliset mieltymykset ja tavat ovat yksilöllisiä. Seksistä ja pornosta on lupa nauttia. Monet käyttävät pornoa esimerkiksi sooloseksin yhteydessä, ja se on tosi ok ja sallittua.
Koet, että sinulla on addiktio, josta olet koittanut päästä pitkään eroon. Addiktiolla tarkoitetaan tavallisesti sellaista pakonomaista toimintaa, joka häiritsee ja vaikuttaa haitallisesti elämän eri osa-alueisiin, kuten opiskeluun, ihmissuhteisiin tai nukkumiseen. Millainen tilanteesi ja olosi on tällä hetkellä?
Yleisesti ottaen, jos kokee esimerkiksi pornon vievän omasta mielestään liikaa aikaa ja energiaa, voi kokeilla pitää sen katselusta pientä taukoa ja pyrkiä keskittymään muihin arjessa iloa tuottaviin asioihin. Tarpeen mukaan omalle tietokoneelle ja/tai puhelimeen voi asentaa esto-ohjelman, joka estää pääsyn pornosivuille. Kuitenkin, kuten sanottu, on ihan normaalia käyttää pornoa ja nauttia seksistä yksin tai yhdessä.
Jokainen voi halutessaan pohtia mihin tarpeeseen seksiä tai pornoa käyttää. Jos huomaa käyttävänsä usein pornon katselua esimerkiksi stressin ja huolien lievittämiseen, voi kokeilla lisätä elämään pornon lisäksi muitakin tapoja purkaa stressiä ja huolia, kuten vaikkapa keskustelu ystävän kanssa, kävely tai muu itselle mieluisa tekeminen. Tämä on vain yksi esimerkki. Keskusteluapu voisi auttaa sinua parhaiten selvittämään, mikä juuri sinun tilanteen taustalla voisi olla, ja onko kyse riippuvuuskäyttäytymisestä. Halutessasi voit lukea tämän seksiriippuvuutta käsittelevän blogikirjoituksemme.
Mikäli tämänhetkinen seksikäyttäytyminen häiritsee hyvinvointiasi, voi asiasta jutella esimerkiksi lääkärin kanssa. Myös seksuaalisuuden ammattilaisen kanssa keskusteleminen voi tukea ja auttaa tilanteen käsittelemisessä. Jos aihepiiri vaivaa sinua, tai haluat avata tilannettasi paremmin, voit olla meihin uudestaan yhteydessä. Kanssamme on turvallista keskustella luottamuksellisesti. Yhteystietomme löytyvät tästä.
Neuvonnan tiimi