Minulla on toistuvia repeämiä esinahkan alapuolella terskan kiinnityskohdassa. Ei fernulumin...
Minulla on toistuvia repeämiä esinahkan alapuolella terskan kiinnityskohdassa. Ei fernulumin kohdalla vaan ikään kuin terskan alla. Näitä ilmaantuu yhdynnässä ja masturboidessa. Yleenäs nämä paranevat muutamassa päivässä, mutta esinahka ja terska näyttää toisinaan ärtyneeltä. Esinahan voi vetää normaalisti taakse. Usein perusvoide tai Bepanthen auttaa suhteellisen nopeasti. Virtsatessa ei ole kirvelyä, eikä virtsaputkesta ilmaannu poikkeavaa vuotoa. Mistä tässä on kyse?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että huolehdit omasta seksuaaliterveydestäsi. Näin netin kautta on vaikeaa sanoa varmasti, mistä juuri sinun tapauksessasi on kyse. Kerroit kuitenkin, että repeämiä syntyy yhdynnässä ja masturboidessa. Ilmeisesti tätä ei tapahdu milloinkaan muulloin? Luultavasti kyseessä olisi tällaisissa tapauksissa vain jokin hankauksen aiheuttama nirhauma, joita saattaa syntyä kitkan takia. Et maininnut, onko sinulla ollut esimerkiksi liukuvoidetta mukana kyseisillä seksi- tai itsetyydytyskerroilla. Liukuvoide vähentää kitkaa ja näin ollen iho ei ärsyynny, mikäli jokin alue altistuu hankaukselle tai mahdollisille rajuille otteille. Myös kondomista saattaa olla apua, varsinkin silloin, jos ihoalue on jo ärtynyt. Lisäksi voi testata, olisiko erilaisista asentojen vaihdoista tai tekniikoista apua, jotta alapään alue pysyisi kunnossa.
Kuten itsekin olet havainnut, intiimialueelle sopivat perusvoiteet yleensä auttavat erilaisiin vaivoihin. Voiteita käytettäessä on hyvä huolehtia myös alapään päivittäisestä puhtaudesta sekä tarvittaessa annettava alueen parantua rauhassa. On hienoa, että oletkin tarkkaillut kehosi tilaa muiden oireiden varalta. Luultavasti kyse ei ole mistään vakavasta tilasta, mutta täyden varmuuden saamiseksi, voit halutessasi kääntyä lääkärin puoleen. Toivottavasti sinulla on jo parempi olo. Voi hyvin nyt ja jatkossa.
Maija Nieminen