Minulla on vaikeuksia avautua muille seksuaalisista ongelmistani. Nuorempana minulla on...
Minulla on vaikeuksia avautua muille seksuaalisista ongelmistani. Nuorempana minulla on ollut traumaattinen kokemus, mutta minusta tuntuu, että en pysty hakeutumaan ammattilaiselle keskustelemaan kokemuksistani. Miten voisin yrittää alentaa kynnystäni keskustelulle?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että rohkenit laittamaan meille kysymyksen. Seksuaalisuudesta ja siihen liittyvistä ongelmista puhuminen on usein hankalaa. Tämä on ymmärrettävää. Keskustelulle avautuminen voi tuntua pelottavalta. On tärkeää, että keskustelukumppani, oli se sitten ammattilainen tai muu, on henkilö johon voi luottaa. Joidenkin on helpompaa puhua tutulle ihmiselle, kun taas toisten mielestä tuntemattomalle juttelu tuntuu vapaammalta.
Olet ylittänyt jo yhden kynnyksen laittamalla tämän kysymyksen meille. Voit olla ylpeä itsestäsi. Kun, ja jos, olet valmis ja halukas, voit olla meihin yhteydessä myös varaamalla ajan puhelinkeskusteluun. Meillä voi asioida nimettömänä, ja keskustelemme vain niistä asioista, joista sinä haluat. Traumaattisista tapahtumista ei tarvitse puhua.
Ennen keskustelua voit esimerkiksi kirjata lapulle ylös mielessä olevia kysymyksiä tai haasteita. Näiden pohjalta voi olla helpompi aloittaa keskustelu. Ammattilainen osaa myös kysyä apukysymyksiä, jotka auttavat herättämään keskustelua. Ole rohkeasti yhteydessä meihin, jos haluat jutella.
Oona Turunen