Minulla todettiin tänään primaari genitaaliherpes. Olen ollut seksisuhteessa nykyisen mieheni...
Minulla todettiin tänään primaari genitaaliherpes. Olen ollut seksisuhteessa nykyisen mieheni kanssa 1,5 vuotta. Emme ole käyttäneet kondomia. Edellinen seksisuhteeni (kesto vajaa kaksi vuotta) päättyi 1,5 vuotta ennen nykyisen alkua. Onko tartuntani saatu nykyiseltä mieheltä?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Herpesvirusten käyttäytyminen on usein erityisen hämmentävää. Tämä johtuu ensinnäkin siitä, että herpesvirusta voi kantaa ja tartuttaa eteenpäin täysin oireettomana ja tartunnasta tietämättömänä. Toiseksi hämmennystä aiheuttaa se, että tartunnan jälkeen virus voi jäädä uinumaan kehoon, josta sen on mahdollista aktivoitua hyvinkin pitkien ajanjaksojen, jopa vuosien jälkeen.
Pitkässäkin suhteessa ilmenevä genitaaliherpes saattaa näin ollen ulottua huomattavasti nykyistä suhdetta kauemmaksi. Joskus viruksen aktivoitumista edeltää esimerkiksi jokin infektio, stressaava elämänvaihe tai hormonimuutos. Toisinaan taas oireiden aktivoituminen vaikuttaa olevan aivan sattumanvaraista.
Mikäli teillä ei ole ollut suhteenne ulkopuolisia kumppaneita ja olette olleet koko suhteen ajan oireettomia niin vaihtoehtoja on kaksi: joko kyseessä on sinulla jo ennen nykyistä kumppaniasi uinunut, nyt jostakin syystä aktivoitunut virus tai olet saanut viruksen nykyiseltä kumppaniltasi, jonka kehossa virus on niin ikään voinut uinua lepotilassa jopa vuosia ennen tartuttavuuden aktivoitumista.
Suhteessa ilmenevä seksitauti voi herättää monenlaisia tunteita ja joskus esimerkiksi huoliajatuksia uskollisuudesta. Avoin keskusteluyhteys kumppaneiden välillä auttaa hankalien tunteiden ja mietteiden käsittelyssä. Myös käytännön asioista kuten siitä, onko aktiivisella seksitaudilla vaikutusta suhteen seksi- ja ehkäisykäytäntöihin, on hyvä jutella. Jos teillä on sellainen olo, että lisätuki tilanteeseen olisi paikallaan, niin meihin voi olla yhteydessä esimerkiksi puhelimitse.
Maria Vihlman