Minulle jäi trauma, kun yläasteella toiset pojat vetäisivät minulta housut...
Minulle jäi trauma, kun yläasteella toiset pojat vetäisivät minulta housut nilkkoihin tyttöjen edessä. Olin juuri tullut ulkoa kovasta pakkasesta, ja pippelini oli kutistunut varmaan sentin mittaiseksi. Minulle naurettiin hyvin ikävästi ja pilkattiin vaikka miten. En uskalla lähestyä ketään naista, koska tunnen mieleni olevan pahasti järkkynyt. Tunnen vihaa kiusaajiani kohtaan, mutta itseäni vihaan vielä enemmän. Voisiko tuosta häpeästä vielä jotenkin toipua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuus ja omaan kehoon liittyvät asiat ovat hyvin herkkiä aihealueita. Siksi on ymmärrettävää, että kaikenlaiset negatiiviset kokemukset voivat vaikuttaa omaan hyvinvointiin myös myöhemmällä iällä.
Toiset pojat toimivat sinua kohtaan väärin. Vaikka he eivät luultavasti toimisi enää samalla tavoin, voi tapahtunut silti herättää kipeitä muistoja, joiden kanssa on hankalaa tehdä sopua. Miten tilanteen jälkeen tapahtui, pystyitkö kertomaan tapahtuneesta kenellekään ulkopuoliselle? Jatkuiko pilkkaaminen tapahtuneen jälkeenkin? Tällaisista asioista on hyvä aina jutella jonkun luotettavan ihmisen kanssa.
Mainitsit, ettet uskalla lähestyä ketään naista. Vaikuttaako tapahtunut myös muihin elämäsi osa-alueisiin? Onko sinulla joitakin asioita tai henkilöitä elämässäsi, jotka saavat elämän tuntumaan mielekkäältä? Yksin ei tarvitse tällaisia asioita pohtia, joten sinua voisi auttaa esimerkiksi Sekasin-chat sekä Mielenterveystalon palvelut. Mielenterveystalon sivuilta voi löytää lisäksi omahoito-oppaita, joita voi halutessaan testata. Häpeästä voi toipua ajan kanssa, kunhan saa oikeanlaista apua ja on valmis myös työstämään asioita itse. Siksi voit tarvittaessa tulla keskustelemaan myös meidän neuvontapuhelimeemme tai varata ajan seksuaalineuvojan vastaanotolta. Palveluissamme on lupa käsitellä kaikkia tuntemuksiaan juuri sen verran, mikä itsestä tuntuu kyseisellä hetkellä hyvältä. Yhteystiedot löydät täältä. Lisäksi lääkärin puoleen on hyvä kääntyä, jos tapahtunut vaikuttaa fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin päivittäin.
Et ole tehnyt mitään väärää ja toivottavasti oikeanlaisen tuen myötä pystyt antamaan itsellesi anteeksi. Kaikkea hyvää sinulle elämäsi varrelle.
Maija Nieminen