Minulle tulee kummallinen heikko olo orgasmin jälkeen. Silmissä mustenee, ja...
Minulle tulee kummallinen heikko olo orgasmin jälkeen. Silmissä mustenee, ja jalat eivät meinaa kantaa. Voiko se johtua verenpaineesta? Jos saan orgasmin aamulla, on pari kolme tuntia sen jälkeen ihan veto pois. Nukahtaisin varmasti, jos ei tarvitsisi lähteä liikkeelle. Onko tämmöinen olotila ihan normaalia, vai mistä tämä voi johtua? Näin on kohdallani ollut jo pitemmän aikaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokainen reagoi hieman eri tavoin orgasmin hetkellä. Kuvaamasi kokemukset eivät kuitenkaan ole tavattomia, sillä monet voivat kokea hyvin raukeaa oloa orgasmin jälkeen. On ihan mahdollista, että verenpaine ja kohonnut syke voivat aiheuttaa kuvaamiasi seikkoja. Yleensä kuitenkin henkilö saattaa palautua nopeammin kuin itse kuvasit. Onko sinulla verenpaine noin muutoin normaaleissa lukemissa? Koetko olosi yleensä ihan hyväksi ja energiseksi arjessasi? Mikäli vointisi on hyvä arjessa ja oireesi ilmenevät vain orgasmin jälkeen, voi kyseessä olla vain kehosi oma tapa reagoida orgasmiin. Koska tällaisia asioita ei valitettavasti voi silti täydellä varmuudella sanoa näin netin välityksellä, on aina parhain ratkaisu jutella asiasta terveydenhoitajan kanssa. Hän voi tutkia ja neuvoa sinua vielä tarkemmin. Hyvää vointia sinulle jatkossa.
Maija Nieminen