Minut on ympärileikattu aikoinaan ja en tunne erektiossa kipua. Yritin...
Minut on ympärileikattu aikoinaan ja en tunne erektiossa kipua. Yritin äskettäin tehdä lantionpohjan lihasharjoitusta ja huomasin, että penistäni jännittäessä siihen kohdistuu hyvin voimakasta kipua. (Kun jännityksen tekee erektion ollessa käynnissä, en ole näin aikaisemmin tehnyt) Olen kärsinyt erektio-ongelmista (erektiota ei säily riittävänä koko yhdynnän ajan) Asiasta olen käynyt urologillakin, mutta urologin mielestä syynä ei ole leikkaus, määräsi lääkettä. Onko kivun tuleminen normaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ympärileikkauksella voi olla hyvin moninaisia, yksilöllisiä vaikutuksia. Kipua olisi joka tapauksessa aina tärkeää tutkia. Lantionpohjanlihasten jännittämiseen liittyvää kipua olisi hyvä tutkituttaa lantionpohjaan erikoistuneen fysioterapeutin luona. Kyse voi olla esimerkiksi kireytyneistä lihaksista, joita voidaan fysioterapeuttisilla harjoituksilla hoitaa.
Jos penis on lapsena ympärileikattu, on aikuisena keskimäärin tavallista yleisempää kohdata haasteita erektion ylläpitämisessä. Lapsuudessa tehty ympärileikkaus voi myös lisätä riskiä virtsaputken kuroumaan, joka saattaa aiheuttaa esimerkiksi kipua virtsatessa.
Erektio-ongelmiin voi lääkkeen lisäksi ja rinnalla auttaa seksuaalineuvonta ja -terapia. Ole rohkeasti meihin yhteydessä puhelimitse tai varaamalla aika.
Voit halutessasi olla suoraan yhteydessä työntekijäämme Tiina Vilposeen, joka on erikoistunut ympärileikkauskysymyksiin: tiina.vilponen@sexpo.fi / 050 363 2852
Neuvonnan tiimi