Missä iässä lapsella pitäisi olla oma huone?
Missä iässä lapsella pitäisi olla oma huone? Tämä on tullut mieleen, vaikka lapsen syntymään on vielä muutama kuukausi. Mietin tätä asiaa varsinkin vanhempien seksin harrastamisen kannalta. Minkä ikäinen lapsi alkaa ymmärtää jotakin vanhempien puuhista? Kaikkien kannalta olisi toki paras, että vanhemmilla olisi joskus mahdollisuus rakastella kaikessa rauhassa, ja lapsi nukkuisi omassa huoneessa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mitään täysin oikeaa vastausta kysymykseesi ei ole. Jokaisessa lapsessa on yksilöllisiä persoonallisuus- ja kehityseroja. Lisäksi tilanteeseen vaikuttaa myös esimerkiksi nukkumisen sikeys. Siksi tarkkaa vastausta on hankalaa antaa.
Lapsi oppii vähitellen hahmottamaan maailmaa. Jos harrastaa seksiä samassa huoneessa lapsen nukkuessa, olisi olennaisinta ajoittaa seksi siihen ajankohtaan, jolloin lapsi varmasti nukkuu sikeästi. Nukkuva vauva ei yleensä häiriinny vanhempiensa välisestä seksistä. Etenkin turvallisuussyistä olisi kuitenkin hyvä, että lapsi nukkuisi seksin ajan omassa sängyssään mahdollisen perhepedin sijaan. Muutaman vuoden ikäinenkään lapsi ei välttämättä muista myöhemmin vanhempiensa puuhia, mutta saattaa hätääntyä esimerkiksi outoja ääniä kuullessaan. Tällaisissa tilanteissa kannattaa tyynnytellä lasta ja kertoa lapselle heti, ettei kummallakaan vanhemmista ole mitään hätää.
Monesti kolmen tai neljän ikävuoden korvilla ihminen alkaa enemmän muistaa asioita ja myös ilmaista itseään selkeämmin sanallisesti. On kuitenkin yksilöllistä, miten vanhemmat haluavat edetä nukkumajärjestelyjen suhteen. Jotkut saattavat päätyä siihen, että lapsella on oma huone. Toiset taas jatkavat tuttuja nukkumisratkaisuja. Kaikenlaiset ratkaisut ovat mahdollisia ja sallittuja. Isomman lapsen kanssa olisi ehkä helpointa ajoittaa seksihetket niin, että lapsi on hoidossa tai ainakin turvallisesti omissa puuhissaan toisessa huoneessa.
Seksin ei tarvitse loppua lapsen syntymään. Yleensä tilanteet muokkautuvat kulloistenkin ikävaiheiden ja lapsen tarpeiden mukaan. Sinusta/teistä tulee varmasti huomaavaisia vanhempia, koska osaat(te) jo näin etukäteen ottaa huomioon lapsen hyvinvoinnin ja edun. Aika näyttää, millainen ratkaisu on parhain tilanteessanne. Tukea ja neuvoja tilanteeseen saa tarvittaessa lisää neuvolasta tai Vanhempainnetin palvelujen kautta.
Neuvonnan tiimi