Mistä tai millä foorumilla vanheneva homo voisi etsiä elämänkumppania?
Moi.
Tässä muutama taustafakta minusta:
Olen noin 50-vuotias homoseksuaali sinkkumies ja asun Turussa. Takana on kaksi lyhyttä suhdetta miehen, yksi naisen kanssa. Viimeisin suhde päättyi 2008 eli 10 vuotta sitten, minkä jälkeen elin 9 vuotta täydellisessä selibaatissa. Olen nuoresta lähtien etsinyt rakkautta, parisuhdetta, poikaystävää ja ”sex with love”; promiskuiteetti ei ole koskaan ollut mun juttu toteuttaa omaa varmastikin arkaa ja estoista seksuaalisuuttani.
4 viimeistä vuotta olen ollut enemmän ja vähemmän on-off monissa seuranhakuappseissä sekä saiteilla: tinder, grindr, scruff, qruiser, planet romeo + muutama muu.
Vaikka olen sporttinen, nuorekas ja hyvännäköinenkin, on appsien anti viisikymppiselle lähinnä häpäisyä, halveksuntaa, dissausta ja torjuntaa – parhaimmillaan täydellistä huomiotta jättämistä tai blokkaamista. Turussa on yksi alan baari, mutta sieltä ei tämän ikäiselle seuraa löydy.
Kysymys kuuluu: Mistä tai miten voisi vanheneva homo löytää kumppaniehdokkaita vakavampaan seurusteluun, kun irtosuhteet, casual, NSA, ONS ja fun eivät kiinnosta, ja arkielämän ympyröissä Turun kokoisessa kaupungissa ei potentiaalisia kumppaniehdokkaita tule vastaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Monesti ajatellaan homokulttuurin olevan nuoruutta ihannoivaa ja kumppanin haunkin tapahtuvan lähinnä yöelämässä tai erilaisten deittisovellusten kautta. Jos ne ei tunnu itselle omimmalta tavalta hakea kumppania tai haku ei tunnu tuottavan tulosta, on varsin ymmärrettävää, että tilanne voi tuntua turhauttavalta.
Turun seudun Seta järjestää monia erilaisia tapahtumia ja ylläpitää mm. kerran kuussa kokoontuvaa yli 40-vuotiaille tarkoitettua ryhmää. Voisiko tätä kautta löytyä samanhenkisiä ihmisiä? TuSetan toimintaan voit tutustua esimerkiksi heidän omilla Facebook-sivuillaan ja tapahtumakalenterin löydät täältä. Myös Facebookissa toimivien erilaisten ryhmien, kuten Sateenkaari-ryhmä 30+, Sateenkaari-Suomi ja Kultainen sateenkaari -seuranhaku kautta voi löytyä mielenkiintoisia uusia tuttavuuksia joko aivan Turun alueelta tai kohtalaisen välimatkan päästä.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua.
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman