Mitä naisen kehossa tapahtuu kiihottumisen aikana?
Mitä naisen kehossa tapahtuu kiihottumisen aikana? Olisi mielestäni hyvä kehon merkkejä tarkkailemalla tietää missä vaiheessa kiihottumistaan nainen on, ettei sitä tarvitsisi kysyä yhtenään. Miksi naisen on usein vaikea saada orgasmia yhdynnässä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiihottuessa emätin kostuu ja kiihotustilan jatkuessa emättimestä tulevan eritteen määrä kasvaa. Häpyhuulten alue muuttuu verekkyyden ansiosta tavallista punaisemmaksi, häpyhuulet erkanevat toisistaan ja klitoris jäykistyy. Myös rinnat kasvavat hieman ja nännit kovettuvat kiihottuessa. Lisäksi joillakin naisilla voi ilmetä seksuaalista punaa rintojen ja kaulan alueella. Lähellä orgasmia punaa voi ilmetä laajemmallakin alueella. Monesti kiihottuneisuuden tai lähellä olevan orgasmin huomaa aiemmin mainittujen seikkojen lisäksi myös kiihtyneestä hengityksestä, mahdollisista äännähdyksistä ja kehon/emättimen lihassupistuksista.
Yhdynnässä orgasmin saaminen voi tuntua toisista hankalalta. Tilanne on yleinen eikä asia ole kenenkään syytä, sillä monilla voi olla vaikeuksia saada orgasmia pelkkien yhdyntäliikkeiden kautta. Orgasmivaikeuksia voivat aiheuttaa esimerkiksi klitoriksen vähäinen stimulaatio tai muutoin epäsopiva asento, mutta myös esimerkiksi stressi, väsymys, suorituspaineet, itsetuntoon tai kehonkuvaan liittyvät tekijät sekä parisuhteen sisäinen tila. Oikeanlainen mielentila auttaa helpommin kiihottumaan ja saamaan orgasmin. Orgasmiin tarvittavaa stimulointia voi tehostaa käsien, suun tai seksilelujen avulla tehdyillä hyväilyillä.
Jokaisen keho on yksilöllinen ja siksi parhain tapa on kysyä toiselta kiihottumiseen tai orgasmiin liittyvistä tekijöistä. Vaikka tilanne turhauttaisikin aluksi, oppii kumppanin kehoa ja sen reaktioita myös tunnistamaan ajan myötä. Jos aihepiiri vielä kiinnostaa sinua, voit lukea emätinyhdynnästä täältä.
Neuvonnan tiimi