Mitä nimiä kouluterveydenhoitajan kuuluisi käyttää oppilaiden sukuelimistä?
Mitä nimiä kouluterveydenhoitajan kuuluisi käyttää oppilaiden sukuelimistä, niin poikien kuin tyttöjenkin? Itse valmistuin keväällä ja havahduin miettimään tätä kesällä. Poikien kohdalla tilanne mietityttää enemmän. Voiko ylä-asteen oppilaiden kanssa puhua pippelistä, vai milloin pitäisi alkaa käyttää sanaa penis? Mitä mieltä olette?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat pohtia ammatillisesta näkökulmasta tällaisia asioita. Mitään ainoaa oikeaa sanastoa ei ole olemassa ja on hyvin yksilöllistä, millaiset sanat sopivat omaan sanavarastoon. Myös asiakas ja esimerkiksi hänen ikätasonsa on hyvä ottaa huomioon asiakasta puhuteltaessa. Yleisenä ohjeena voisi pitää sitä, että latinan kieli on aina sallittua, eli sanat ”penis” tai ”vulva” ja ”vagina” voisivat olla kaikkein parhaimpia vaihtoehtoja. Myös suomenkieliset sanat ”siitin” ja ”emätin” ovat asiallisia. Asiakkaan ollessa lapsi tai nuori sanat ”pippeli” ja ”pimppi” ovat varmasti ikätasolle sopivia.
Yläkouluikäisen kanssa voi puhua pippelistä, jos haluaa. Monesti yläkouluaika tuo mukanaan myös murrosiän muutokset ja usein tässä vaiheessa voisi olla luonnollista käyttää sanaa penis. Yksi vaihtoehto on käyttää sanaa ”sukuelin” ja mahdollisesti kuulostella, millä sanoilla nuori itse puhuu sukuelimistään ja käyttää sitten hänen omia termejään. Todennäköisesti tilanne on kuitenkin sen verran jännittävä nuorelle, että häntä ei haittaa, puhuitpa sitten pippelistä tai peniksestä.
Kollegoilta voisi saada erilaisia näkökulmia ja lisävinkkejä tilanteeseen. Ihan varmasti osaat käyttää juuri oikeanlaisia ja asiallisia termejä nuorten parissa työskennellessäsi. Ei siis huolta tilanteen suhteen.
Neuvonnan tiimi