Mitä teen, jos epäilen saaneeni klamydian suojaamattomasta seksistä, mutta en...
Mitä teen, jos epäilen saaneeni klamydian suojaamattomasta seksistä, mutta en uskalla puhua asiasta kouluterveydenhoitajalle tai vanhemmille.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ymmärrän, että asiasta puhuminen jännittää. Onko sinulla lähipiirissäsi ketään aikuista, jonka puoleen voisit kääntyä? Voit myös olla suoraan yhteydessä oman paikkakuntasi sukupuolitautien poliklinikkaan, jotta pääset testeihin. Klamydiatartunta testataan virtsasta. Voit myös itse varata ajan lääkärille halutessasi. Klamydia on hyvin yleinen ja se on tärkeää hoitaa. Lääkärille olisi hyvä päästä, jotta lääkeeseen saa reseptin.
Omasta seksuaaliterveydestä huolehtiminen on yhtä merkittävää kuin muustakin terveydestä huolehtiminen. Terveydenhoitaja ja muut alan ammattilaiset ovat vaitiolovelvollisia ja heille nämä asiat ovat tavallinen osa työtään, joten heille puhumista ei tarvitse jännittää tai nolostella.
Rohkeutta matkaan!
Oona Turunen