mitä teen? olen todennut olevani bi ja olen ihastunut tyttöön...
mitä teen? olen todennut olevani bi ja olen ihastunut tyttöön mutta en uskalla kertoa kenellekkään, minusta tuntuu että jään yksin sen jälkeen jos kerron kavereille yms

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan luonnollista pohtia omaa seksuaalista suuntautumistaan ja sitä, miten lähipiiri asiaan suhtautuu. Nykyään ihmiset ottavat tällaiset asiat aika hyvin ja kyseessähän on loppujen lopuksi sinun elämäsi, joten toisten mielipiteille ei tulisi antaa tässä tapauksessa liikaa painoarvoa. Tietty varovaisuus on hyvästä elämässä, mutta yleensä omat mielikuvat jonkin asian sujumisen suhteen voivat olla ajatuksissa paljon pahemmat kuin mitä tosielämässä. Siksi on ihan mahdollista, että kaverisi suhtautuvat asiaan neutraalisti, olethan edelleen se sama ihminen kuin aiemminkin.
Onko sinulla viitteitä siitä, että kaverisi eivät ottaisi asiaa hyvin? Ehkäpä voisit niin sanotusti testata kepillä jäätä ja aloittaa keskustelun kautta rantain esimerkiksi muka jostakin lehtijutusta, jossa olisi käsitelty biseksuaalisuutta. Tai vaikkapa juttelemalla biseksuaalisista julkkiksista. Voit hieman katsoa, miten kaverisi reagoivat koko aiheeseen. Joka tapauksessa, jos kaverisi jättävät sinut tämän takia, eivät he kovin luotettavia kavereita valitettavasti olleetkaan.
Onko tämä tyttö yksi henkilö kaveripiiristäsi? Jos ei, voit lähestyä häntä menemällä juttelemaan rohkeasti tai vaikka pyytää jätskille, lenkille, elokuviin tms. Olipa tulos mikä tahansa, olet ainakin yhtä kokemusta rikkaampi.
Jos sinua kiinnostaa, voit tutkia Setan sivuja. Sivujen kautta voit myös tutustua muihin samassa elämäntilanteessa eläviin ja kysyä heiltä tarvittaessa neuvoja siihen, miten he ovat seksuaalisesta suuntautumisestaan kertoneet kavereilleen. Myös jollekin läheiselle aikuiselle kannattaa puhua omista huolistaan. Paljon tsemppiä kertomiseen ja muutenkin kaikkia kivoja asioita elämäsi varrelle!
Maija Nieminen