Mitä tehdä, jos vahingossa löytää nettiä selailessa lapsipornoa?
Hei, mitä tehdä jos vahingossa löytää nettiä selailessa lapsipornoa? Itsellä kävi näin muutama päivä sitten ja menin siittä paniikkiin, poistin sivuhistorian ja olen pelokkaasti odottanut koska poliisit on ovella.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että uskalsit kertoa tilanteestasi meille. Sopimattoman sisällön näkeminen voi aiheuttaa monenlaisia tunnetiloja ja saada aikaan myös pelkoa. Lapsipornoa nähdessä tulisi aina ilmoittaa asiasta sivuston ylläpitoon. Voit myös olla yhteydessä Pelastakaa Lapset ry:n Nettivihje-palveluun ja poliisin Nettivinkki-palveluun. Näihin palveluihin on mahdollista olla nimettömästi yhteydessä.
Et ole tehnyt mitään pahaa. Vahinkoja voi sattua kenelle tahansa ja kertomasi perusteella on epätodennäköistä, että poliisi tulisi ovellesi. Mikäli koneellesi ei ole ladattu mitään materiaalia ja lopetit katselemisen heti, voit olla rauhassa tilanteesi suhteen. Poliisi varmasti ymmärtää, että sinun tapauksessasi kyseessä oli vahinko, etkä tietoisesti etsinyt lapsipornoa.
Millainen olo sinulla on tällä hetkellä? Näiden harjoitusten avulla saattaa olla mahdollista helpottaa ahdistusta. Jos asia edelleen painaa mieltä, kannattaa tapahtuneesta keskustella jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Mikäli tilanne vaikuttaisi hyvinvointiisi, on tärkeää olla yhteydessä lääkäriin tai psykologiin. Muutoin voit antaa itsellesi anteeksi ja tehdä nettivihjeen aiemmin mainittuihin palveluihin. Kukaan ei tuomitse sinua eikä ajattele sinusta pahaa. Sexpon neuvontapuhelin palvelee sinua, jos haluat vielä jakaa tuntemuksiasi. Meille voit jutella tilanteestasi anonyymisti ja luottamuksellisesti.
Neuvonnan tiimi