Mitä tehdä kun miehen penis osuu kipeästi kohdunkaulaan? Onko joku...
Mitä tehdä kun miehen penis osuu kipeästi kohdunkaulaan? Onko joku asento jossa ei sattuisi niin paljoa? Onko syytä epäillä kohdunlaskeumaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kohdunsuu on herkkä alue ja voimakas ärsytys tai paine voi aiheuttaa siinä kipua. Toisaalta tietynlainen kosketus kohdunsuulle voi aiheuttaa myös nautinnon kokemuksia. Kohdunsuu voi hieman liikkua kuukautiskierron aikana ja esimerkiksi kuukautisvuodon tienoilla se laskeutuu alemmas kohti emättimen suuaukkoa. Vagina itsessään on erikokoinen henkilöstä riippuen. Lue lisää kohdunsuusta täältä.
Yhdyntäasennot, joissa penis pääsee työntymään syvälle emättimeen, voivat aiheuttaa kivun tunnetta kohdunsuulla. Kivusta on tärkeää sanoa ääneen ja on hyvä muistaa, että seksin voi koska tahansa keskeyttää. Kokeilemalla löydätte teille sopivan asennon, jossa kipua ei pääse syntymään. Sopivan asennon löytymiseen vaikuttavat anatomiset erot ja kehojen yhteensopivuus. Asento, jota voitte kokeilla on ns. perinteinen lähetyssaarnaaja-asento, jossa peniksellinen on päällä ja vulvallinen alla jalat joko suorina tai hieman koukussa.
Et kerro ikääsi, mutta kohdunlaskeuma on hyvin harvinainen nuorilla ja synnyttämättömillä. Kohdunlaskeumaa yleisimmin todetaan ikääntyneemmillä, joiden lantionpohjanlihaksisto on voinut heikentyä iän ja synnytysten myötä. Jos epäilet kohdunlaskeumaa, on suositeltavaa varata aika gynekologille.
Oona Turunen