Mitä tehdä kun on koukussa pornoon? Tai runkkaamiseen. En ole...
Mitä tehdä kun on koukussa pornoon? Tai runkkaamiseen. En ole ihan varma, kumpi se on mutta tarttisin päästä siitä eroon koska häiritsee huomattavasti elämääni. Enkä oikein tiedä millaista apua edes olisi saatavilla.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Runkkaaminen eli sooloseksi on tavallista ja sallittua. Sitä tekee lähes jokainen ainakin joskus. Omasta kehosta ja seksuaalisuudesta on lupa nauttia. Samoin pornon katselu on monille mieluisaa ja voi lisätä nautintoa sooloseksissä.
Moniin sellaisiin asioihin, joista saa nautintoa ja mielihyvää, voi syntyä sellainen tunne kuin olisi ”koukussa”. Me ihmiset tavoittelemme mielihyvää ja helpotusta oloomme. Tämä on aivan normaalia. Jos ihanasta asiasta ei saa enää nautintoa, voi olla hyvä pysähtyä miettimään, millä muilla keinoin itselle saa aikaan hyvää oloa ja mikä on ylipäätään oma suhtautuminen nautintoon elämässä. Voi myös pohtia, mihin tarpeeseen tai tunteeseen milloinkin hyvää oloa tai helpotusta kaipaa.
Jos sooloseksi ja pornon katselu ei tuota nautintoa, vaan aiheuttaa ahdistusta tai tuntuu, että se on jatkuvasti ikäänkuin pakonomaista ja häiritsevää, voi siitä kokeilla pitää vaikka pientä taukoa ja tehdä muita mukavia asioita arjessa. Jos asia tuntuu hankalalta, voi asiasta keskustella luotettavan ja turvallisen ihmisen kanssa, esimerkiksi seksuaalisuuden ammattilaisen kanssa. Usein puhuminen voi auttaa pääsemään eteenpäin.
Et kerro ikääsi, mutta apua erilaisiin elämän haasteisiin voi saada esimerkiksi koulukuraattorilta, psykologilta tai terveysaseman kautta. Jos olet nuori, on olemassa myös Sekasin-chat tai jos satut olemaan nuori mies, voit soittaa esimerkiksi Poikien puhelimeen. Voit halutessasi olla myös meihin yhteydessä, jotta voimme tarkemmin keskutella sinun henkilökohtaisesta tilanteestasi.
Oona Turunen