Mitä tehdä, kun rinnat hävettää?
Mitä tehdä, kun rinnat hävettää? Olen saanut kuulla että omani ovat liian isot, vaikka näin asia ei taida olla. Kuitenkin melkein uskon tähän. Käytän kulahtaneita urheilurintsikoita, en oikeita. Ajatus oikeiden liivien ostamisesta hävettää, en kestä ajatusta muista ihmisistä vaatekaupassa. Kaiken lisäksi en edes tiedä kuppikokoani.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Monilla on kehossaan jokin kohta, jonka suhteen he kokevat epävarmuutta tai jopa häpeää. Toisten sanat voivat muuttaa kielteisellä tavalla näkemystä omasta kehosta ja sen ulkonäöstä. Loukkaukset saattavat vaikuttaa myös omaan itsetuntoon. Toisen sanat alkavat elää omaa elämäänsä pään sisällä, vaikka itse sisimmässään kokisikin asian olevan toisin. Rintojen koko ja ulkonäkö vaihtelevat paljon kantajansa mukaan. Kaikki rinnat ovat kuitenkin hyviä sellaisenaan ja kaikenlaisilla kehoilla voi myös kokea seksuaalista nautintoa.
Koetko, että häpeä vaikuttaa jollakin tavalla seksuaalisen mielihyvän kokemiseen? Vai näyttäytyykö häpeän tunne lähinnä alusvaateostoksilla ollessa? Rintojen ei tarvitse olla ”täydelliset”, etteikö ihminen ansaitsisi käyttää sopivia ja kauniita alusvaatteita. Urheiluliivejäkin on sallittua käyttää, jos ne tuntuvat itsestä hyviltä. Sinulla on kuitenkin myös lupa mennä kauppaan ostamaan uudet itseäsi miellyttävät rintaliivit. On erittäin todennäköistä, että kaupassa olevat ihmiset keskittyvät omien ostostensa tekemiseen, eivätkä havaitse sinun valitsevan itsellesi rintaliivejä. Pienissä alusvaateliikkeissä on ystävällinen ja hyväksyvä henkilökunta, joka on erikoistunut palvelemaan kaikenlaisia asiakkaita.
Ei haittaa, vaikkei tietäisikään omaa liivikokoaan vielä. Esimerkiksi netistä voi löytää mittaamisohjeet ja kokotaulukon, johon omia tuloksiaan voi verrata. Oman koon löytämiseen voit käyttää apuna vaikkapa tätä sivua. Jos kaupasta ostaminen tuntuu vaikealta, on netistä mahdollista tilata rintaliivejä ihan kotiin asti.
Häpeään liittyvät tunteet on mahdollista oppia hyväksymään ja elämään sovussa niiden kanssa. Itselleen kannattaa puhua ystävällisesti ja vaikeinakin hetkinä pyrkiä itsemyötätunnon keinoin ajattelemaan kehostaan arvostavia ja kiitollisia ajatuksia. Tilanteen käsittelemisessä auttaa usein lisäksi keskusteleminen esimerkiksi psykologin, seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin kanssa. Mikäli haluat jutella asiasta laajemmin, autamme sinua mielellämme lisää neuvontapalveluissamme. Jos sinua kiinnostaa, voit tutustua vielä Mielenterveystalon seksuaalisuuden omahoito-ohjelmaan.
Neuvonnan tiimi