Mitä tehdä, kun tyttö, jonka tapasin, valehtili iäkseen 18 mutta...
Mitä tehdä, kun tyttö, jonka tapasin, valehtili iäkseen 18 mutta olikin oikeasti 15? itse olen 19 ja tyttö näyttää mielestäni täysi ikäiseltä, täyteläiset f kupin rinnat ja kävelee ulkona paljastavasti. Onko tämä minun syytäni että sekaannuin alaikäiseen? Molemmat olivat siis valmiita tähän ja ketään EI pakotettu, koska tyttö halusi minua yhtä paljon.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Ihmisen iän arviointi on monin tavoin haastavaa, eikä esimerkiksi rintojen koosta tai käytetyistä vaatteista voi päätellä toisen ikää tai kehitystasoa.
Suojaikäraja on Suomessa 16 vuotta (joissakin tilanteissa 18 vuotta) ja sen tarkoituksena on suojata nuoria seksuaaliselta kaltoinkohtelulta. Rikoksena ei lain mukaan pidetä sellaisia nuorten välisiä suostumuksellisia seksisuhteita, joiden ”osapuolten iässä sekä henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa”.
Suojaikäraja on voimassa siinäkin tapauksessa, että nuori valehtelee ikänsä. Iän varmistaminen on aina aikuisen vastuulla. Mikäli siis herää epäilys nuoren iästä, kannattaa ikä pyrkiä varmistamaan.
Jos haluat keskustella asiasta tarkemmin ja pohtia toimintavaihtoehtoja tällaisissa tilanteissa, voit soittaa neuvontapuhelimeemme sen päivystysaikana.
Neuvonnan tiimi