Miten genitaaliherpes vaikuttaa seksielämään?
Hei. Sain poikaystävältäni genitaaliherpeksen. Hän ei ollut tietoinen tartunnastaan. Miten tämä vaikuttaa jatkossa seksielämäämme? Tykkäämme molemmat myös suuseksistä. Tiedän sen, että tietystikään rakkulavaiheessa ei tehdä yhtään mitään mutta miten noin muuten jatkamme? Syön pillereitä ja siksi seurustelun aloitettuamme jätimme kondomin käytön.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hienoa, että haluatte huolehtia seksuaaliterveydestänne. Herpesvirus on yleinen, joten on monia muitakin pariskuntia, joille kuvaamasi tilanne on tuttu. On tavallista, että herpesvirus voi vahingossa välittyä eteenpäin etenkin suojaamattoman seksin kautta.
Tieto genitaaliherpestartunnasta saattaa tuntua pysäyttävältä. Genitaaliherpeksen ei kuitenkaan tarvitse estä elämästä tavallista elämää. Myös seksistä saa nauttia. Kuten itsekin mainitsit, oireisena aikana voi varsinaisen seksin sijaan nauttia toisesta muilla tavoilla. Oireisena aikana kumppania voi esimerkiksi helliä ja huomioida, vaikkei varsinaisesti olisikaan seksikontaktissa. Koska kannatte molemmat samaa virusta, voitte edelleen pitää ehkäisymuotona pillereitä yhdynnässä. Suojaamattomassa suuseksissä saattaa olla mahdollisuus, että herpesvirus tarttuisi oireettomana aikana suun alueelle. Tässä mielessä parhain tapa suojautua on kondomin tai suuseksisuojan käyttäminen.
Millaiselta tilanne teistä tuntuu? Tunteistaan sekä seksuaalisuuden toteuttamisesta kannattaa jutella avoimesti kumppaninsa kanssa. Voitte keskustella myös siitä, miten toivotte saavanne huomiota ja hellyyttä silloin, jos herpesvirus oireilee. Yhdessä on lisäksi mahdollista päättää, jatkatteko suuseksin harrastamista suojauksen kanssa vai ette.
Tarkempaa tietoa terveyteenne ja mahdollisiin hoitomuotoihin liittyen saatte lääkäriltä. Myös seksuaalineuvojan palvelujen puoleen saa kääntyä, jos koette asian vaikuttavan suhteenne hyvinvointiin tai seksielämäänne. Teillä on kuitenkin lupa muovata seksielämästänne omannäköistänne. Laajemmin tietoa herpesviruksesta saatte täältä.
Neuvonnan tiimi