Miten hoitaa yökastelua?
Oon yökastelia viel vaikka oon jo 12 vaikuttaaks murrosikä jotenki siihen?? Ja mua hävettää ku kaverit tietää et joudun käyttää vaippaa öisin. Mitä mä voin tehä et tilanne ois parempi? Oon siis 12 v poika

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Yökastelu voi tuntua hävettävältä, mutta on olemassa muitakin murrosikäisiä, joilla yökastelua ilmenee. Yökastelua aiheuttaa tyypillisesti virtsateitä säätelevän hermojärjestelmän tavanomaista hitaampi kypsyminen. Joillakin yökastelun syynä voi olla munuaisten virtsantuotantoa vähentävän hormonin liian vähäinen erittyminen. Myös yliaktiivinen rakko tai sikeäunisuus saattavat aiheuttaa yökastelua. Lisäksi esimerkiksi perintötekijät voivat vaikuttaa yökastelun ilmenemiseen. Tilanteita tulisi tarkastella kuitenkin aina yksilöllisestä näkökulmasta.
Yökastelun kotihoitona voi yrittää välttää ruoan ja juoman nauttimista paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Erityisesti kannattaa pidättäytyä virvoitusjuomien nauttimisesta. Ennen nukkumaanmenoa on hyvä käydä vessassa. Lisäksi vaipan tai sängynsuojuksen käyttäminen voi luoda henkistä turvallisuuden tunnetta ja pitää vuodevaatteet kuivina.
Yökastelu ja vaippojen käyttö murrosiässä saattaa tuntua nololta. Asiaa ei kuitenkaan tarvitse hävetä, moni varmasti ymmärtää, ettet itse haluaisi käyttää vaippoja. Kyseessä on vain eräänlainen hyvinvointiasi tukeva apukeino. Jotta saisit sinulle kohdistetumpaa apua, kannattaa jutella asiasta lääkärin kanssa. Lääkäri osaa hoitaa tilanteen hienotunteisesti ja ymmärtäväisesti. Voitte keskustella, olisiko sinulle hyötyä esimerkiksi kasteluhälyttimen käytöstä. Yökastelun hoitoon on kehitetty myös lääkkeitä, joten kotikonstien lisäksi on mahdollista kokeilla muitakin hoitomuotoja.
Tilanne voi vaikuttaa omaan itsetuntoon ja kehonkuvaan. Aikuiselle kannattaa puhua tunteistaan, sillä yleensä keskusteleminen auttaa. Aikuisen kanssa voi esimerkiksi etsiä, löytyisikö netistä vertaistukiryhmää, jossa omasta tilanteesta avautuminen olisi helpompaa. Tarvittaessa myös psykologin kanssa saa puhua tunteistaan. Mikäli haluat vielä tilanteen ulkopuolista keskusteluapua, voit soittaa neuvontapuhelimeen tai tutustua esimerkiksi Nuortennetin sivuihin. Hoitomuotoja ja tukea on saatavilla, toivottavasti löydät sinulle sopivan apukeinon.
Neuvonnan tiimi