Miten homoilla tai transihmisillä on mahdollista saada lapsia, jos ei...
Moi! Mikä Suomessa on niinku surrogacy laki? Että miten esim. homoilla tai transihmisillä on mahdollista saada lapsia jos ei adoptioo oteta laskuun? Ja siis jos nyt esim transnainen seurustelee miehen kans tai on vaikka miespari.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Sijaissynnytys on ollut kiellettyä Suomessa vuodesta 2007 lähtien. Jos adoptiota ei oteta huomioon, miespareilla on tällä hetkellä heikko mahdollisuus saada lapsi perheeseensä. Yksi mahdollinen vaihtoehto on apilaperheen perustaminen. Kyseessä on kahden eri perheyksikön muodostama kumppanuusvanhemmuuteen perustuva järjestely, jolloin lapsi syntyy eri perheyksiköiden yhteiseksi lapseksi. Esimerkiksi naisparin ja miesparin muodostamaa perhettä voidaan kutsua apilaperheeksi. Lainsäädännöllisesti kuitenkin vain kaksi perheen vanhemmista voi olla vanhempia lain silmissä. Sosiaalisesti kaikki perheen aikuiset voivat tietenkin olla vanhempia.
Tilanne on siis toistaiseksi epätasa-arvoinen, sillä hedelmöityshoitoja voidaan tehdä sekä heteropareille, naispareille että itsellisille naisille.
Lisätietoa ja neuvoja asiasta saa esimerkiksi Sateenkaariperheet ry:n sivuilta.
Neuvonnan tiimi