Miten päästä eroon riittämättömyyden tunteesta suhteessa?
Miten päästä eroon riittämättömyyden tunteesta suhteessa? Kumppani ei ole antanut aihetta ajatella näin, mutta silti tunnen oloni riittämättömäksi. Sosiaalisesti, seksuaalisesti, ulkonäöllisesti jne. On vaikea uskoa, että voisin riittää kunnolla kenellekään. Pelkään, että kumppani minä hetkenä hyvänsä päättää, ettei haluakaan minua. En uskalla puhua tästä hänelle, koska itsevarmuutta pidetään viehättävänä, ja tämä epävarmuus on jälleen yksi asia miks tunnen etten riitä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On yksilöllistä, mistä riittämättömyyden tunne kumpuaa. Uudessa suhteessa henkilö saattaa kokea epävarmuutta ja riittämättömyyden tunnetta, jollei ole vielä varma omasta paikastaan suhteen sisällä. Riittämättömyyden tunne voi myös johtua aiemmista kielteisestä kokemuksista ihmissuhteissa ja vuorovaikutustilanteissa. Taustalla voi olla myös häpeään liittyviä kokemuksia tai ympäristöstä sisäistettyjä uskomuksia.
Ihminen on joskus ankarampi itselleen kuin kumppani olisi, sillä kumppani saattaa nähdä toisen arvostavammassa ja lämpimämmässä valossa. Kuulostaa mukavalta, että kumppanisi ei ole antanut aihetta tuntea riittämättömyyttä suhteessanne. Kumppanisi on omasta vapaasta tahdostaan kanssasi, joten olet varmasti hänen silmissään ainutlaatuinen.
Itselleen voi pyrkiä puhumaan samalla tavalla ymmärtäväisesti kuin puhuisi ystävälleen. Jokainen on hyvä omalla tavallaan, riippumatta henkilön ulkonäöstä tai seksuaalisista tai sosiaalisista taidoista. Itsetuntoaan terveellä tavalla vahvistamalla voi myös hälventää riittämättömyyden tunnetta. Millaiset tekijät kohottaisivat itsetuntoasi? Sinun ei tarvitse olla paras ollaksesi riittävä. Vahvista niitä puolia itsessäsi ja taidoissasi, jotka tuntuvat kivoilta ja tuovat hyvää mieltä. Vältä tai vähennä niitä tekijöitä elämässäsi, jotka heikentävät omanarvontuntoasi. Vaikeina hetkinä voit palauttaa mieleesi näitä tekijöitä, jotka tuovat iloa ja joissa olet hyvä. Voit lisäksi pohtia, mitä voisit käytännössä tehdä itsesi ja hyvinvointisi eteen juuri tänään. Erittele myös niitä hetkiä, jolloin tunnet olevasi tarpeeksi riittävä suhteessasi. Voisiko tällaisia hetkiä tuoda lisää suhteeseen? Mietteiden tukena voi käyttää itsemyötätunto-artikkeliamme.
Kumppanilleen kannattaa rohkeasti kertoa tunteistaan ja ajatuksistaan, vaikka tilanne huolettaisikin ensin sinua. Oikeaa vahvuutta on kertoa myös heikkouksistaan. Rakastavassa suhteessa toisen tunteita ei pilkata tai vähätellä. Kumppanisikin haluaa sinun olevan oma itsesi suhteessanne ja tietävän, että riität sellaisenaan. Vaikeina hetkinä on hyvä muistaa, että valtaosa ihmisistä kokee joskus riittämättömyyttä, myös itsevarmoilta vaikuttavat ihmiset tai kumppanisi on voinut kokea tällaisia tunteita. Siksi riittämättömyyden tunteen voi ottaa puheeksi avoimesti.
Riittämättömyyden tunteen käsittelemiseen voi tarvita aikaa, joten olethan itsellesi armollinen. Myös psykologin tai psykoterapeutin avusta saattaisi olla apua. Jos sinua kiinnostaa, voit tutustua lisäksi itsetunto- ja identiteettipulmien sekä seksuaalisuuden omahoito-ohjelmiin. Mikäli seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyvät asiat vaivaavat edelleen sinua, voit tulla juttelemaan aiheesta muihin neuvontapalveluihimme.
Neuvonnan tiimi